Bloggintresserade

20 sep. 2019

Respektera varandras olikheter ❣️

Respektera varandras olikheter!

Jag är jag och du är du!
Vi är olika till sättet och utseendet.
Så långt är allt som det skall. Det accepterar vi, eller hur?

Men om vi har en spontan och lite annorlunda sätt att vara och inte går efter ett visst mönster. Då blir man utesluten och kanske får elakheter framför sin näsa.
Gud har skapat dig och mig till att vara oss själva. Att vara unika, med de gåvor Gud har gett oss, var och en.  Gud leder oss och för oss till våra uppgifter, dem skall vi ta vara på och förvalta så gott vi kan. 

Respektera varandras olikheter, respektera varandra som en unik människa.  
Peka inte med fingret på en unik människa som kanske inte är lika som du själv är.

Minns en dikt, men kommer inte ihåg författarens namn.
Skall skriva den från minnet:

”Möt människan som hon är.
Ej som hon borde vara.
Försök lätta oket som hon bär.
Avlägsna missförståndets fara.”

Borde finnas flera verser, men hittade inte boken som jag hade denna dikt i men om någon vet, hur hela dikten är så säg till gärna!

Vi är olika, vi är formade i samma kärl. Vi har fått samma uppfostran i en familj, men det betyder inte ändå att vi är lika. Vi är unika! Vi har olika gåvor. Ta vara på dem! 

Sluta kritisera det som är olika, respektera och se varandra, med de specifika ögon som just den personen har.  Allt gott till en ny dag med nya tag och 
MÖT MÄNNISKAN SOM HON ÄR! 

Tita

Första bilden är ur min almanacka, den andra är en lånad dikt från nätet, fanns ingen författarnamn till dikten!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar