Bloggintresserade

21 maj 2026

Otroligt fina minnen, från husbils resan. / %



Otroligt fina minnen, från husbilsresan!

Man lever på minnen, säg det! Joo, det gör man nog när man plockar bilderna man knäppte i Norge! 

Höga berg och djupa dalar, får man nog konstatera. 

Vår fadderpojke bor ju där i Bergen, han har bott där redan 26 år. Tänk att vi inte har besökt honom förrän nu. Ofta har vi tänkt att nu skall vi resa till Norge, just till den platsen där han bor, men det har inte blivit av.  

Vi tänkte att i maj är det inte så hett i husbilen, så det passar bra att ta en tur dit, förrän de kommer hit och hälsar på släktingar här. När jag nu är född i Avesta så tänkte jag att vi kunde ju med det samma köra den vägen, så ser jag min födelseort och skolorna jag gått där, kyrkan där jag blivit döpt och husen som vi bott på .

Kyrkan och 2 skolor fanns kvar och ett hus där jag blev född fanns också kvar, men de två andra husen var rivna.

Vitsipporna  blommade för fullt och de minns jag med glädje, roligt att se vitsipporna, stora skogsängar och dikeskanter. När vi sen kom till Bergen så fanns det massor med vitsippor där också. Så barndomsminnen fick jag uppleva med glädje i sinnet. 

Fadderpojken och familjen hade ett mycket vackert ställe uppe i bergen att bo på. Lite smalt för en husbil att köra, men det gick nog.  Vi fick uppleva Bergen i sin vårskrud, mycket vackra blommor överallt. Vi hade så fina guider som visade oss omkring och vi fick se de flesta sevärdheter i Bergen, men nog lämnade det ju nånting ändå. Kanske nästa gång ser vi resten.

Det blev över 2000 km tur och retur med snötäckta berg på hemvägen. På vägen dit körde vi via Oslo eftersom det gick enklare då vi körde först till födelseorten Avesta Grytnäs.

Nu lever vi på minnen en tid framöver och tackar värdfamiljen för gästvänligheten och en fin guidning i Bergen. 

Sätter upp några bilder från Norges vackra natur!


Tita








12 maj 2026

Maj månads upplevelser 2026 / &

 Upplevelse under resan till Bergen!

Avesta besöket: Dopkyrkan, vitsipporna och byn där man bott, huset man bodde vid födseln. Mäktigt otroligt vad minnen dyker upp. 10 år av ens liv började där i den vackra Dalarna och tänk att båda skolorna jag gått i finns fortfarande kvar. Dock inte de två andra husen där vi bodde, men hittade nog platsen där husen stått. Får nog konstatera, fina barndomsminnen!

Oslo besöket! Hoohoo får man säga. Fart på för att hitta rätt fil. Ingenting speciellt att se på, med den farten, och så slarvade vi bort vägnumret som vi skulle köra? Tänkt skratt ihjäl mig! Parkerade bilen vi polishuset, och där stod vi en lång stund, eftersom navigatorn slutade fungera och vägvisare, numren  slarvades bort  i tunnels, viller valla. Jag bara skrattade och Ralf började köra efter väg 4 och sa, int här i världen far jag mer in till Oslo, nu kör vi väg 4, så ser vi om vi hittar  E 16 som leder till Bergen.  Efter mycket om och men kom vi då till E 16, som tur.

Naturen runt Oslo, var inte alls något speciellt, som man kunde tro.

Men ack vilka tunnlar och massor med filer, hur kan en Österbottning- Dalakulla hitta i en tunnel med 4-5 filer, det är nog helt omöjligt! 

Ut kom vi ur Oslo tunnlarna, men hemska saken vilken tunnelmassa fram till Bergen,  dock mycket mäktigt och vackert får man konstatera. Otroligt fina berg och fin natur. Mitt i allt hamnade vi ut för snöväder, och kom att köra över bergen, med snön lysade över topparna, dock hade snön smält på vägarna. Vid dalarna fanns det redan mycket vackra gröna träd och fina växter, så våren var nog långt kommen jämfört med  Norrland, Österbotten och våra trakter.

Kl 21:30 norsk tid kom vi fram till vårt mål. Men kan ni gissa? Nej det kan ni inte! Vilken smal väg upp till berget till fadderpojken vår, som vi hamnade köra med husbilen- bobilen. Det är en annan gåta hur vi kommer ner härifrån. Jag går ner så får gubben köra bäst han kan.

Här är vi ett par dagar och sen fortsätter vi vår körande. Jag tror inte vi kör via Oslo, för dit far ju inte gubben mera, inte med husbilnen 😂 Det blir nog norrut, gissar jag ! 

Fortsättning följer nästa gång jag skriver känsloladdade upplevelser under denna resa!


Tita plus Rafa