Bloggintresserade

11 sep. 2012

Egocentrisk - Egoistisk



Idag har jag haft tankar runt egocetriska personer och egoistiska människor...

Jag fick börja söka upp mera information angående vad dessa ord betyder och vad säker forskare om detta.


Här nedan tar jag fram lite funderingar:

"Enligt en studie vid universitetet i Michigan har egocentriska personer sämre utsikter till god hälsa än andra typer av personligheter. Anledningen är stresshormonet kortisol, som utsöndras i större utsträckning hos fåfänga personer enligt forskarna.

När forskarna jämförde studieresultatet med tidigare undersökningar, utförda mellan 1979 och 2006, kunde de se en klart ökad trend av egocentriska egenskaper bland testdeltagarna. 

Självupptagna personlighetsdrag har ökat med 30 procent under perioden, och forskarteamet tror att samhällets vilja att individens självförtroende kan vara en bidragande orsak.

Att bry sig om sig själv borde vara synonymt med en god hälsa. Men nu hävdar forskare att en för stor egofixering kan ha motsatt effekt."

Ja, jag undrar hur det är?”
Källa: Prevention
AV: Jennie Sandberg




Här nedan tar jag lite tankar runt hur man kan tycka och tänka: 



"Man får ju tycka så men du ska inte utgå ifrån att du har rätt! Jag har lika rätt som du." Då brukade kanske du  säga: "Tycker du ja, jag tycker du har fel och jag rätt, hur kan två olika saker vara rätt, enligt dig? Du borde ju tycka att jag har fel!"



Jag tycker att folk får tycka vad de vill, är starkt för yttrandefriheten, men tycker man en sak är rätt så kan man väl inte tycka att det motsatta är lika rätt, även om man bara håller tyst och låter dem tycka fel enligt en själv?

Vad tror ni? Hmm...
Det är ju såhär man tänker om man tror att man själ har rätt och andra har fel. Men handen på hjärtat, vem av dem har rätt och vem har fel det är frågan?Egocentrisk som främst tänker på sig själv och kanske anser att det mesta och viktigaste berör en själv.
Han verkade lite egocentrisk. brukar man säga!
Synonymer är sjävcentrerad och självuppfylld.

I ordböcker tar man också upp egoistisk och självisk i samma väva. 


Egoist : självisk person; en person som sätter sina enga intressen före andras.

Egoistisk person: som främst beaktar sina egna behov och villkor; som främst ser till att en själv mår bra, ofta på bekostnad av andras välmående; som (tydligt) gynnar sig själv hellre än andra

Det värsta med egoister är att de aldrig pratar dåligt om andra. De pratar nämligen aldrig om andra.De pratar om sig själva och lyssnar inte på andra.Motsats till egoist kan sägas vara empatisk!Vilken av dessa skulle du själv vilja vara?

Jag önskar att om jag skulle bli så egoistisk att jag inte hör eller ser andra att någon då skulle säga till mig:  hör du TITA, nu skall du fundera på vad du håller på att bli? Jag vill faktiskt säga till alla mina närmaste säg till om jag blir för egoistisk
Alla är vi lite egoistiska men att man blir så egoistisk att man inte ser andra människor utan man snurrar runt sina egna, fåror. 






Bilden ovan som jag satte in är faktiskt sant, Tankar runt den. Många anser sig vara glada  innerst inne och i grupper och i gemenskapen men som innerst inne är sura, knärriga och  baktalar bak på ryggen och talar illa om en eller skrattar åt andras misslyckanden och liknade. Och så tror man att man är vitsig när man skrattar åt andras missöden...


Man kunde skriva hur mycket som helst om detta, men sätter stopp nu. 
TITA

3 kommentarer:

  1. Jag ser mig själv som osjälvisk det betyder ju inte att mitt ego ibland finns där, men kanske mera i positiv bemärkelse. åt mig själv. Det att man alltid tänker först på andra, före sig själv, kan bli åt en själv, betungande, det tar mycket energi, att alltid vara, den som bryr sig och kanske, sällan får omtanke tillbaka.Att vara medmänniska är ett heltids varande och tänkande, det är inte bara då det passar för mig, utan alltid då när nån behöver en axel att luta på. Jag tror att vi alla nog ibland behöver prioritera oss själv också, men det betyder ju inte att man är egocentrisk, utan att vi behöver fylla på vårt energiförråd, för inte kan vi ju hjälpa andra om vi själv mår dåligt. Ha en bra dag och du är nog en omtänksam människa som ger andra mycket. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Tack! Ibland blir ju det betungande nog, fast mna är omtänksam! Man kan nog lida av det också, på sitt sätt! Eller hur!

    SvaraRadera