Bloggintresserade

17 mars 2019

Surt sa räven om rönnbären!



Räven!

Räven är skygg och smyger fram, men är ändå snabb då det fodras! Räven har många trevliga berättelser som berättare hittat på. Räven var snål på rönnbären i en berättelse och när han inte nådde upp till bären, så sägs det att räven sa att rönnbären var sura.  En annan berättelse förtäljer att räven är falsk, eller oberäknelig. Det kan jag inte svara på för så nära har jag inte varit en räv. Visserligen har jag sett den, här på vår gårdsplan för räven brukar springa här ibland. Och några gånger på djurparken i bur, har jag sett rävar.
Vissa hundar liknar ju rävar, men de är ju tama, men en räv är vild och ute i skog och mark. Tidigare kunde väl hundar och rävar föröka sig när hundarna fick vara lösa. Det är väl mera sällan härefter, misstänker jag.
Rävars fiender är vargen, lodjur och kungsörnar. Berguvar kan äta upp rävungar. Räven lagar inte egen bo, utan tar andra djurs boplatser, tex grävling eller kaninbon.

Djurvärlden är intressant och riktigt roligt att följa upp ifall man har möjlighet att följa med deras framfart på den egna gårdsplanen.  Därför fick jag ide’n att skriva lite om räven.

Joo precis det, surt sa räven om rönnbären!

Ha det..... gott !

Tita

(Bilden är lånad från nätet)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar