Bloggintresserade

20 nov. 2016

Psykologi. Hur man tänker i olika situationer, att projicera.





Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva hur en person som inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A).
(Källa Wikipedia)


Du ser trött ut idag! Konstaterade en väninna åt mig en dag. Nää inte är jag trött, svarar jag. Jag har sovit bra och haft en fin dag. Nej säger väninnan, du är verkligen inte pigg idag,
Kanske det är du som är trött, men ser i den andra människan din egen trötthet, som du inte vill godkänna  att du nu just är trött. 
Fick nog henne nerlugnad och sade åt henne, ta det lungt och vila på detta, så ser du med nya ögon på allt! 
Våra uppfattningar on olika händelser är precis samma sak. Det är ganksa knepigt att se att när någon upplever en sak, och det kanske står en annan brevid och säger att nej inte var det så utan........ då kommer en lång förklaring hur den personen trodde det var. Ja och om man sen frågar en tredje person hur var det, i den där situationen, där vi stod och såg på, så får vi ännu en tredje version av situationen. 
Döm inte andra för att de har en lite annan åsikt än vad du själv har. Uppfattningsförmågan kan vara helt olika vid olika situationer-

Vi proijicerar de negativa känslorna och ser dem hos de andra eftersom man inte vill kännas vid, att det egentligen var mansjäv  som kände det, men ser det hos den andra.

Vad vill det säga, jo i flera situationer är det ju din uppfattning som kommer fram, fast man inte kan godkänna dem så har man projicerat dem på en annan.

Det var en gång en av mina kamrater som sa, att hur är du sådär arg idag. Jag undrade, nämen inte är jag arg! Jag är ju bara bestämd, säger bestämt min åsikt. Kamraten började berätta om sin egen situation och blev bara argare och argare och högljudd. Då märkte jag att nämen det är ju hon som är arg, men projicerade det över på mig.
Dethär är en vanilg fenomen, men vi märker inte att vi projicerar, utan överför våra negativa känslor och ser dem hos den andra.

Det finns många liknande situationer där man kan projicera och överföra sina negativa känslor som man inte godkänner att man har- 

Du ser det som du känner, hos den andra. Du ser inte det hos dig själv eftersom du inte godkänner att du kan blli arg.
Vi uppfattar utgående från våra känslor, vårt bagage som vi fått med oss från födseln, från vår skolgång och livet överlag. Vi uppfattar också utgående från nu läge,, hur trött eller hur pigg vi är. Så vi uppfattar alltid olika situationer utgående från det utgångsläge vi är, just då då vi upplever något-

Så därför gott folk. Att alla har rätt utgående från deras sida hur de uppfattat situationen.

Det här är intressant! Kanske inte för dig just nu, men för mig är det en intressant diskussionsämne.


Kom ihåg att när du läser mina inlägg så är det mina inlägg inget som är 100% vetenskapligt bevisat, Det är mina filosofiska funderingar, och visserligen har jag en viss bakgrund som gör, att jag säger som jag säger.

Trevligt med funderingar!

TITA



Bilderna är mina egna....
Annars, vilka färger fanns på första bilden?
Och vilka färger finns på den andra bilden?

Vilken färg är dominerande på denna bild?



AHA,,, vilken färg dominerar här?

Det var en knepig fundering, säg mig vad är det för färger?


Vad tror ni jag har för funderingar runt dessa bilder?
Det var en gåta!

TITA

5 kommentarer:

  1. Håller helt med, detta har vi ofta diskuterat om här hos oss, hur man t,ex påvisar fel hos andra för att dölja just de felen hos sig själv...o.s.v
    Jag ser det blåa i dina bilder eller det gråblåa ... lånade en text som förklarar den blåa färgen:

    Blå färgs betydelse
    Blåa nyanser ger människor en känsla av lugn, frid och stillhet. Det har sagts att människor tenderar att bli mer produktiva i rum som är målade blå och det har antytts att det beror på känslan av det lugn som de känner. När människor är lugna tenderar de att fokusera mer vilket leder till ökad produktivitet.

    Positiva egenskaper: accepterande, auktoritativ, balanserad, lugnande, omsorg, försiktig, rent, kallt, försiktigt, flexibel, fri, hoppfull, oändlig, intelligent, logisk, ensam, lojal, fredlig, kraftfull, skyddande, lugn, rationell, ansvarig, säker, känslig, ärlig, stabil

    Negativa egenskaper: deprimerad, isig, tråkigt, isolerad, ensam, melankolisk, nostalgisk, ledsen.

    Blå färg har alltid varit min färg så det verkar intressant att se dess betydelse.

    SvaraRadera
  2. Joo, och vad roligt att du kunde filosofera runt färgerna, det är ju uppfattningen som du uppfattar just nu! Eller hur?
    Gillar också blått, gillar grönt också, speciellt det vårgröna nyanserna på våren när allt börjar växa. Livgivande grönt.

    SvaraRadera
  3. Jo färger säger mycket om ens personlighet, jag är en person som inte tycker om skrikande,klara färger är mer för neutrala lugna färger.

    SvaraRadera
  4. Ibland kan färgerna nog ändra, nu just gillar jag lila färger och har en jacka i den färgen samt glasögonen. Färgerna piggar upp när man själv tex bli grå i håret.

    SvaraRadera