Bloggintresserade

14 nov. 2016

Utmanande kläsel? Varför?

Utmanande klädsel!

Undrar nog ibland vad rubriken menar!
Vad är utmanande kläsel? Om jag frågar dig vad det är, får du själv svara och fundera?
Det kan var helt annat för mig än vad du tänker. Det kan helt vara utmanande för en utlänning, hur jag går klädd.
Klädseln är kulturbundet. För oss i västerlandet är det inte utmanande om man går snyggt klädd, och bar huvud, men det kan upplevas som utmanande för vissa österlänska kulturer. Ändå kan vi uppleva vissa utmanande sätt att klä sig, och tex. I min ålder säger vi nog, när naveln syns att där går gränsen och då upplever vi det nog lite väl utmanande. Men ungdomarna tycker det är helt riktigt att gå med naveln fram. Då är det en helt annan sak om man är på stranden och solbadar sig, för där hör det till att gå lättklädd. Strandmode, så att säga. Skrattretande hur det kan vara olika. Men ändå, kan vi inte döma ut den andra människas sätt att tänka, för vi har rätt att ha egna åsikter och funderingar om olika saker. Lev och låt leva! Det viktigaste är ändå att man själv gör som man anser är rätt och riktigt just för en själv. Klädseln skall pryda, täcka och ge personen den utstrålning som just personliga imaget skall ge!  Eller om jag med ett annat sätt säger, klädseln skall ge just det som jag avser med  klädsel. Då kan man ju fundera på vad anser jag, att min klädsel skall ge för utstrålning?
Nästa gång du klär dig tänk efter före, vad vill du ge ut för utstrålning och det är ju det som är din image!
Jag är jag och du är du.
Låt alla klä sig efter sin egen stil och image. Då trivs vi med det vi har på oss!

Nå kanske du nu vet mera vad utmanande klädsel betyder? Du sökte via google och fick: att utmanande är en flicka som klär sig så att pojkarna tror att man vill ligga med dem. Det kan gå på tok, med en ung flicka som är allt för utmanande. Tex kort kjol, urringad hals, snäva taita byxor osv.... och tyvärr är det många flickor som blivit våldtagna på grund av för utmannade klädsel.  Var på din vakt! Tänk efter vad är det du vill att andra skall se hos dig? Vill du visa dig naken? Vill du visa dig snyggt klädd?
Det är upp till dig!

Du kan säga nå du är så gammal så du vet inte. Men ser du, jag har också varit ung!  😊
Med all rätt och med omsorg om ditt bästa!

Mormor/farmor/ mamma

3 kommentarer:

  1. Klädsel är viktigt speciellt idag då vi har olika kulturer i samhället och alla tider har det varit att, klä sig efter tillfälle. Ja ojar mig ofta då jag har varit t.ex på bröllop, dop eller begravning då folk inte respekterar de olika tillfällena utan kommer helt fel klädd (i mitt tycke) med klädsel visar man också hur man är och hur man tänker. Visst har man själv varit ung en gång, men vill nog påstå att förr fick man lära sig vett och etikett på ett annat sätt än idag.

    SvaraRadera
  2. Yes, vett och etikett som skolämne borde finnas fortfarande, för man ser ju hur folk klär sig helt fel. Förstås är det upp till var och en, men ändå inte går man på fest med träningsdräkt, som man kan se idag, tyvärr! Eller man går inte med rött på begravning, fast det härefter går att gå med andra färger än svart. Visserligen med neutrala färger. Och till kyrkan kan man helt enkelt inte gå utmanande med allt för naket utseende, fast det sägs, kom som du är!

    SvaraRadera
  3. Precis så är det, allt hänger ihop, färger och anständigt klädsel vid högtidligare tillfällen.

    SvaraRadera