Bloggintresserade

21 nov. 2016

Färger runtomkring dig!

Färger runtomkring dig!

(Denna bild har jag själv plockat ihop
 av foton, jag tagit under sommaren
 och Ifolor har framkallat dem som Canvas tavla)

Tänk på en färg! Varför tänkte du på den färgen? Vad har du för färg på din t-skjorta eller jumper idag? Har du tänkt att färgerna påverkar ditt humör och känsla för dagen?

Jag tänker på olika färger, rosa, grönt eller blått ? Eller kanske grått? När du sätter på dig en jumper med en viss färg, och så tycker du att nej denna jumper kan jag inte ha idag. Så har du sökt en ny jumper och bytt färg.

Tänk att, alla färger påverkar olika känslomässigt, psykologiskt och fysiska och varje färg har olika läkande krafter. Detta kallas färgterapi och det bästa med det är att man kan öva det när som helst och var som helst ensam!
Färger användes på sjukhusen så att det sker en snabbare läkning, ger lugnande stämning, att det ofta är ljusa lugna färger på ett sjukhus. 
Vilka färger har du använt där hemma i sovrummet eller i vardagsrummet, eller i ditt kök? Vilket rum trivs du bäst i hemma hos dig? Varför trivs man egentligen i sitt hem? Vad är det som gör att man trivs? Är det gemenskapen och egna vald färger?
Att måla att teckna och göra färgblandningar kan vara intressant att göra.Prova och se vilken färg gillar du? 
Tavlan har jag själv sytt 2001

Vilken färg dominerar din klädstil, ditt rum? Vilken färg är den första som du tar i när du börjar teckna eller måla? Intressant att följa upp sitt eget beteende!
Till exempel sägs det att färgerna här nedan ger viss sinnestämning och stimulans:( vet inte om det stämmer, men så sägs det, kanske någon annan forskat i ämnet)

Gult stärker nerverna och stimulerar sinnet;
Blue= blå slappnar, främjar vilsam sömn och minskar aptiten.
Rött är stimulerande och energigivande, stör sömnen-
Grönt är lugnande och lugnar, och väcker liv på våren.
Vitt är positivt för ande och själ. Renligt och vilsamt.
Orange lyfter upp andan, och färgen syns.
Violet minskar stress och spänningar, och är en naturlig aptitnedsättande.
Svart symboliseras ofta, makt, auktoritet, styrka och stabilitet. När det gäller mönster så symboliserar svart det sofistikerade,
otur, död, deprimerad, ond, grym, isolerad, ensam, sorglig, tragisk.
Alla färger ger en viss status, och det beror ju på var man använder dessa färger till, tex. till klädsel, möbler, väggar, lampor eller textiler.

Vilken färg ger dig styrka? Vilken färg ger dig avslapppning?
Det är ganska enkelt att prova, testa på dig själv.
Redan jumpern som du har på dig, eller jackan du köpte sist, har en betydelse för varför du just valde den färgen.
Det finns massor med nätsidor som är seriösa som faktiskt har fina ideer om färger, men det finns också sidor som inte är riktigt seriös.
Färger lugnar, styrker och ger energi, samt man får välbefinnande, när mansätter på en viss färg, som passar på. Eller man trivs i ett rum med lugnande färger.

Tänk på en snörik slätt, med vitt. Ögat vilar!
Tänk på en ljusgrön våräng med fina hängbjörkar och naturen börjar leva. Ögat vilar och sinnerna längtar till sommar och sol
Tänk på mörka fuktiga färger, när bladen redan har fallit allt är grått och vått! Vilar ögat? Känner du dig glad? Svara!
Tänk på julrött, med julljus och julgran! Ger det spänning och förväntningar? Fundera!
Tänk på havsblått och gröna träd, sommar och sol! Känner du värme, med solen som är ljus och gul och vattnet som är blått och lockar dig att simma? 
Tänk på vitt, en brud som är klädd i vitt! Vad känner du då?
Detta är upp till dig, att fundera hur färgerna kan påverka ditt sinne och tankevärld!
Min egen erfarenhet och valda färger i hemmet och i klädseln inverkar betydligt.
Tänker jag på jumpern jag valde, passade det min sinnestämning idag. JO det gjorde det, Val av långvarig användning så är det vissa kriterier som gör varför jag valde den färg jag valde i sovrummet tex. som jag här nedan förklarar.
Senast då jag förnyade sovrums textiler, så valde jag grått. Grå botten med smala oranga och vita ränder. Sängtecket helt i grått. men kuddarna med samma som veckgardinena med oranga - vita ränderna. 



Färgklickar behövs i det gråa, så fick börja virka. 
Virkade en pläd till sängen, som man kan dra på benen ifall man skulle vila sig någon dag och vara trött och slö. Tyvärr har jag inte vilat mig en enda gång på sängen, under dagen.Jag är väl för rörlig i min tillvaro ännu och med andra aktiviteter som är mera på tapeten, än att lägga sig ner på sängen. Men kanske den tiden kommer om man får leva! 
Grå färg är tidlös och slitstark, för man tröttnar inte i grått, men grå behöver nog färgklickar för att synas. Det var för tidlösheten som jag valde grått.

Det är ganska roligt att fundera såhär efteråt varför man valde en viss färg. 


Idag är det grått och vått där ute, störtregnar och för min del blir det ingen motion nu just ute, så jag får ta mitt handarbete och börja sticka!
Får önska er alla en givande måndag med färger och färgklickar som piggar upp tillvaron!
Med glädje i mitt liv och med tacksamhet, att allt är väl nu just!
TITA

( alla bilder har jag själv tagit och inredningen har jag också själv planerat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar