Bloggintresserade

1 nov. 2016

Julen närmar sig! Vad tänker du?

Julen närmar sig
 

Jag har hela dagen funderat på jul och julens budskap.
Det är helt bra med jul. Det enda som jag inte alls tycker om är julen blivit kommersiell och det var ju inte den meningen med jul till att börja med. 
Julen är ju till för att stilla sig till budskapet om Jesus födelse. Gåvorna har kommit till från att de tre vise männen gav guld rökelse och murra åt Jesus i stallet. Och visserligen är det helt bra med gåvor. Men kunde det inte vara så att man skulle begränsa gåvorna. Det behöver inte vara 20 st. utan bara något smått.  Överdrivet dyra är alla gåvor som skall ges och fram för allt önskningar på gåvorna.
Gemenskapen är också helt ok, så länge man har barnen små och alla får samlas. Men redan när alla växer och får egna barn och barnbarn. När det blir så utbrett att man inte mera ryms i egna hemmen för att bjuda på julmat, julkaffe, då borde man avsluta bjudandet och tänka om. Det är ju inte klokt om man måste hyra in sig till något större för att rymmas med, och alla på samma gång. Och maten och ätandet har då blivit det viktigaste i samvaro, inte gemenskapen.
Det som jag också har funderat på är, att vissa släkter är värdefullare än andra. Man kan absolut inte avbryta och ha en annan dag än vad man alltid har haft.  Vart har flexibiliteten farit? Man kan inte tänka att barnens andra hälfts släkter också vill ha sina barn och barnbarn.  Nej man är så in i sina egna själviska funderingar, att har vi ordnat en dag för alla så då är dagen vår. Andra får ha då de vill. Borde man inte växla om dagarna lite. Nej det går inte, eftersom det är bokat med lokal för hela släktet och då samlas VI alla. Andra bryr vi oss inte om.
Detta är min uppfattning om det hela, tror inte att de som ordnar har tänkt på saken ur andras synvinkel? Det hör ju till om smalt syn och tankesätt. Man kan inte tänka utgående från hur andra uppfattar situationen.



Jag tror att julens stå hej  får avslutas för min del. Jag vill ha en fridfull jul med julkyrka och stillhet!
Får väl säga ifrån och tänka om julfirandet på något annat sätt än tidigare!
Håller på och planerar om allt och det hörs väl vad jag sen har tänkt och funderat!
Önskar alla fina stunder och visserligen funderingar på hur man själv har tänkt julen och julens budskap!
 
Kram till ER!
TITA
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar