Bloggintresserade

2 nov. 2016

Ett inrutat liv eller ett spontant liv.

 Ett inrutat liv eller ett spontant liv.


Om man är en person som tycker om att vara ut i naturen och ut och motionera, så kan det kännas som man skulle vara inlåst i sitt hem om man av någon orsak inte slipper ut och röra på sig. Bara det att man är förkyld eller har huvudvärk och kan inte gå ut, så märker man att livet skulle vara instängt och inrutat.
Nu tänker jag ju också på ett sånt inrutat mönster att man inte kan vara flexibel tex. i sådana tillfällen då man skulle få gäster kl.19, men det går helt enkelt inte för livet är byggt på ett rutinartat sätt att rutinerna får inte rubbas. Det kan också vara att om man har bastukväll fredagarna, så då går det helt enkelt inte att fara på besökt till en sådan familj, för så stör man hemfriden.

Spontana levnadssätt fungerar inte i ett sådant liv eller familjeförhållanden där rutinmässig beteendet eller i det inrutade mönstret, för då rubbas livet.


 När man själv tycker om att vara spontan och göra någonting som just kommit i tankarna, överraska sig själv med något trevligt, så kan man inte heller fungera rutinmässigt, och gillar inte heller allt för mycket traditioner som inte går att rubbas.
Traditioner och rutinmässiga levnadssättet passar inte i min livsstil.
Jag är den personen som tycker om spontanitet och flexibilitet samt planera överraskningar, till mina närmaste.
Jag har märkt att jag blir låst om jag måste leva efter vissa normer och traditioner som inte uppfyller kriterier för mina värderingar. Då i frågasätter jag ofta nyttan av det som förekommer i omgivningen eller i världen. 
Alla människor behöver etiska normer och värderingar, men det får inte binda spontaniteten i tillvaron. Det får inte heller vara sådant som är olagligt och orätt. Lagar och paragrafer är till för att följas, då borde man ju också leva sitt spontana liv utgående från det. 


 Inrutat liv är tidsbunden sätt att leva och om dessa tidsbundna levnadssätt rubbas så blir livet stressigt, för personen. Nå vad är ett inrutat liv? Man stiger upp samma tid, man far och sova samma tid, man äter exakt kl-11 och kl.16 och kaffepaus måste vara kl.9 och kl.14, och kl. 20 kvällsbiten, eller vad man nu kallar det.
Inga andra tidsbundna tider passar än mellan dessa tider, alltså skall du till frissan så måste det ske, mellan 11:30 – 13:30 eller mellan de andra tiderna för mat och kaffe.
Vissa människor tycker att det är tryggt med rutiner, men det gör inte spontana människor, de upplever detta som inrutat liv.

Jag vill ändå påstå att alla har rätt till inrutat eller spontat liv.
Jag brukar tänka, vi är många i vår herres hage, den ena är spontan och den andra är inrutad. Alla är vi människor med känslor och känner bäst själv hur vi vill ha det.

Lev ditt liv enligt dina normer och låt andra leve sitt liv som de anser är bäst.
Till er alla en fin, fin dag som inrutad eller som spontan!
TITA


Alla bilder är egna bilder som tagits september 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar