Bloggintresserade

30 nov. 2016

Skjut inte upp gör det idag!

Skjut inte upp gör det idag!


”Om du skjuter upp allt tills du känner dig säker, får du ingenting gjort."

                                                                  Norman Vincent Peale

Så sant så sant!

Jag satt här och funderade på vad skall jag egentligen göra, när jag inte kan fara på 

motionsrunda. 
Min motion är till för min hälsa. 
Tyvärr förstår inte alla det. Det har blivit min livsstil.

Jag planerar min dag med den tanken att 1-1,5 h skall vara den tid för hälsomotion.

Det är ett min medicin för mina diagnoser som jag har.

Det finns dagar som jag verkligen känner mig lat, har ingen lust att fara ut.

Får tvinga mig ut!

Efteråt är man nöjd och glad, att man ändå for ut.

Allt runtomkring, städningen hemma och klädtvätt och liknande hemarbeten, lämnas tills man har tid. 
Hälsan är på första plats.

Ibland kan också omgivningens krav bli för mycket, man orkar inte med allt som krävs.

Det som jag lovat och ställer upp på, det gör jag gärna, är:

    Bakar semlor åt mina barns familjer

      eller safrabulla, när andnan faller på, och dessutom är det är frivilligt 

-      Eller det som jag gärna har gjort åt någon av våra barn, att tvätta kläder och styrka, eller prässa kläder.

-      Det som jag också har lovat är att sköta barnbarnen så att föräldrarna får ledigt:

 VILA, GEMENSAM TID, FARA PÅ RESAN  eller STÄDA sitt hem.

Detta orkar jag med ännu, men hur länge?  Det står ännu på erbjudandet,

Det jag lovar det håller jag, men det jag inte orkar med, är ofta det som kommer

 till utöver detta. Då säger jag nej!

Efter över 40 år i arbetslivet har man lärt sig, säga till när man inte mera orkar.

Därför gott folk, jag skjuter inte detta till framtiden, jag gör detta idag. 

Jag vill hjälpa helt enkelt på mitt eget sätt.

Om min hjälp inte duger så då har jag ju mitt handarbete som jag sitter med.

Och tur är det, för livet går inte i repris,

Idag är dagen i mitt liv då jag ännu orkar och vill.

Det kommer säkert dagar då jag inte mera orkar och inte heller vill.

Utan det kommer dagar då jag behöver tillsyn! 

Omsorg!

Men jag kommer inte att fodra det av mina barn och barnbarn och respektive.

Var och en väljer ju själv hur man vill ha det!

Det är mitt val!

Det är min önskan om framtiden! Det måste jag säga så länge jag har förståndet i 

behåll.


Försent sen, om jag inte kan säga det!

Man väljer själv som sagt!

TITA

Ha en fin dag!

För vi bör göra det idag, annars blir det ogjort!


 




3 kommentarer:

  1. Så sant som det är sagt! Vi väljer alla hur vi vill ha det! Själv har jag ställt upp för min mamma och pappa, med 3 skifts arbete och familj, men jag fordrar inget av mina barn, det skall de göra frivilligt, det gjorde jag då när mamma behövde hjälp och sammalunda med pappa och får konstatera att det ångrar jag inte, har fått många fina stunder att få umgås och ge igen allt de har gjort för mig.Sen om andra uppskattar det eller inte, bryr jag mig inte om, viktigaste för mig är att fått ha ett fint förhållande till mina föräldrar/svärföräldrar också för den delen. Det har inte behövt vara stora saker man uträttat, utan små saker i vardagen som underlättat deras vardag. Ha en bra dag och lycka till i fortsättningen med din medicinmotion och hoppas du orkar ännu i många år.

    SvaraRadera
  2. Joo Tack Agneta! Motion för hälsan, Och hjälpt mina egna föräldrar, det har vi ju gjort och det ångrar man inte. Men jag fodrar inte det av mina barn, det får de välja själv. Om man fodrar, så blir det ett måste, och då gör man det inte av sitt hjärta. Det skall vara av fri vilja, och då gör man det ju gärna. Är det inte så?

    SvaraRadera
  3. Jo det skall vara frivillig, helt klart!

    SvaraRadera