Bloggintresserade

18 aug. 2018

Man skall alltid se saker och händelser från flera olika synvinklar.

Man kan se allt från flera olika perspektiv!

Man kan se allt på minst tre olika sätt! Eller varje människa ser saken ur sin synvinkel!

När man är ung ser man på saken som en ungdom, oerfaren och kanske lite barnsligt.

När man är medelålders, då ser man saken och ting klarare och kanske med mera erfarenhet.

När man blir äldre, har man erfarenhet och kunskaper som ger andra färdigheter och förståelse för det som man inte förstod när man var ung och grön!

Uppfattningsförmågan ändras med åren! Förståelsen för olika saker ser man utgående från sina erfarenheter från sin uppfostran, kunskaper och upplevelser.
Det som är viktigt i sammanhanget är att de som är unga, respekterar de äldre, med sitt kunnande och erfarenheter, inte med att mindre värdera och tänka att personen är gammal och kanske dement!  Nu är det ju så att gammal eller äldre betyder inte automatiskt att man är dement!  Man har sitt värde oberoende hur man än är!

När man reser till andra länder, tex Grekland, ser man att den äldre generationen blir respekterade på ett helt annat sätt än här i Norden!  Man värdesätter den gamla farbrodern eller tanten eller gumman och gubben, med en hälsning och man nickar eller säger nåt vänligt åt den äldre. 



Gör man det här? Nej inte ens öppnar ungdomar, mera dörrar för gamla människor, de rusar in före om det är möjligt. ( det finns undantag av dessa unga, men tyvärr lägger man ju märke till just det här negativa dragen som syns).

Det som är felet med dagens värld, är att man mest tänker på sig själv, bryr sig inte om andra, människor och det viktigaste är ”egen tid” som en artikelförfattare skrev, minns inte exakt om det var på Expressen eller Aftonbladet. Egentid vad är det? Jag som är äldre, tänker ju på gemensam tid hellre än egen tid! Här har vi skillnaden på tänkande från en ung tills man är äldre. Man tänker olika.  Och visserligen är det bra och berikar när man arbetar tillsammans, men kan också vara svårt när man skall förstå varandras tankesätt.

I livet är det inte alltid så lätt att anpassa sig till olika åldrar, men det är viktigt att ha förståelse för generations skillnader och förståelsen för varandras olikheter!

Än en gång, minns att olika ålders grupper tänker på olika sätt. Så ha tålamod och kom ihåg, alltid att respektera varandras olikheter!

Kram!
Tita



Bilden är taget på morgonen 18.08.2018.





5 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Respekt över lag mot alla människor, behöver vi komma ihåg. Förr var nog den saken mera synlig än idag. Varför undrar jag? Vi som levt den tiden, när man skulle nia äldre människor och öppna dörrar, fattar inte bemötande, som i stort sätt är tvärtom idag.
    Kanske felet finns i allt prat om att söka sig själv, -ta hand om sig själv o.s.v Jaget eller det egna egot har nog fått för stora proportioner och då glömmer man bort sina medmänniskor.
    Det är inte fel att tycka om sig själv, inte heller att föra fram sina åsikter, felet är egoismen som inte ser och inte hör annat än sin egen röst.
    Du nämnde vår ryggsäck....Visst, vi bär på våra ryggsäckar alla och de ser olika ut och de innehåller både gott och ont. Ryggsäcken behöver tömmas bland, för att vi skall se oss själva med andras ögon, vi behöver inte vara perfekta, men vi behöver känna att vi är bra som vi är och att vi kan tillföra människor något som är positivt.
    Vi kanske skulle spegla oss i den andra människan mera och upptäcka att det som finns hos den andra, finns även hos mig.
    Här några citat av Olle Carlson :
    “Om jag bara visste hur mina medmänniskor kände sig under ytan, skulle jag inte vara så benägen att putsa på min egen fasad utan istället möta någon väldigt lik mig själv.”

    “Allt det du ska möta idag och har mött under dina år på jorden – det ljusa likväl som det mörka, det vackra och det fula, det hela och det trasiga – bildar en gåtfull väv, ett mönster och en mening.”

    SvaraRadera
  2. Tack för dina tankar!
    Roligt att få svar, fast det spelar ju ingen roll om man får svar eller inte, för man skriver för att väcka tankar. Sen är det ju trevligt om någon vågar svara!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar! Trevligt att väcka tankar hos någon som kanske tänker lika.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jo kunde vara trevligt om andra även skulle svara, det ger ju gott åt en själv att människor bryr sig och kanske det skulle bli en givande diskussion ?

    SvaraRadera
  5. Såklart, skulle det vara det, men jag förväntar mig inte att nån vill svara, eftersom jag har lärt mig en sak, att man läser men vågar inte säga sin åsikt! Man är rädd för att bli utpekad! Jag igen är av den sortens människa som inte vågar stå för det jag säger, eftersom det är mina åsikter och dem står jag för, citaten som jag har håller jag helt med om och sätter ut författaren om jag vet vem som skrivit, annars sätter jag okänd författare. Har dock samma åsikt som pesonen jag citerar.

    SvaraRadera