Bloggintresserade

16 mars 2019

Lev idag! Lyssna på ditt hjärta vad säger den?


Ha en fin dag med tänkvärda ordspråk och talesätt!

Jag har alltid gillat ordspråk och talesätt och dikter. Jag brukar allt som oftast själv skriva dikter och analysera andras dikter. Det är roligt att se vad författaren har funderat och menat med dikterna. Vi tolkar ofta dikten utgående från egna känslor och hur man har sitt liv just då när man läser dikten, eller ordspråket. Här har jag några.

”Att stiga upp tidigt, är att få en extra dag.”

Morgonpigg och upp i tid, det är livet. Nog är det skönt att kunna sitta i stillhet och bara tänka och njuta av fågelsången, som redan börjat ute i naturen. Man känner riktigt att fåglarna jublar att våren är på kommande. Tänk att kunna sitta på terrassen och se solen stiga upp och fåglarna äter frön från fågelbrädet. Det är mitt sätt att slappna av i tillvaron.

”Den som enbart letar efter fel, hittar inget annat”

Detta ordspråk är också sann. Min princip i livet har alltid varit. Sök inte fel och brister hos andra, utan  sopa först din egen trappa förrän du börjar sopa andras. Tolka alltid till det positiva tills personen har bevisat motsatsen. Tänk och tyd alltid till det bästa.

”Det finns ett litet ord, för lite använt på vår jord. Det torkar tårar, lindrar gråt. Det lilla ordet är  FÖRLÅT ”

Ordet förlåt säger mer än ursäkta. Det är djupare och intensivare. Det bästa med detta ord är att den personen som säger förlåt, har verkligen tänkt över ordets betydelse.
Och verkligen velat be om förlåtelse. Det är ju en en annan sak om den andra personen förlåter eller inte bryr sig  om det lilla ordet förlåt. Men det som är bra, den personen som bett om förlåtelse är förlåten, men den som som inte förlåtit, han lider mest av det själv.

Med denna tänkvärda lånade bild avslutar jag dagens funderingar!
Till er alla klem från mig, 
TITA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar