Bloggintresserade

20 sep. 2012

Lycka vad är det? Funderingar.....

Lycka är en känsla av varaktigt välbehag. Under de senaste decennierna har ett forskningsfält växt fram, lyckoforskning, som undersöker vad som skapar lycka i människors liv.
enl.Wikipedia
Lycka är ett belöningssystem som används för att premiera ett leverne i vilket våra behov tillgodoses. Lycka är därmed inte ett mått på framgångsrikhet då en framgångsrik person fortfarande kan vara olycklig. Undersökningar visar att människor i rika länder inte är lyckligare än de i fattiga. Inte heller har stora lotterivinster, allvarliga sjukdomar eller materiella ting någon långvarig effekt på människors lycka.

 Exempel på några faktorer som har långvarig effekt för hur lyckliga vi känner oss är personlig status och respekt från andra människor samt att ha ett fördelaktigt utseende. Förutom miljöfaktorer så finns det stora individuella genetiska skillnader mellan olika individer som påverkar nivån av lycka. En majoritet av befolkningen anser sig vara lyckliga. Något som kan tyckas lite motsägesefullt är att de flesta även tror sig vara lyckligare än dom flesta andra.

Vad tror du?  
Eller vad tror ni att jag blir lycklig av?

Blir verkligen lycklig av blommor och naturen.¨
Tycker om blåa blommor som lyser upp i en muldhög. 
Speciellt blåklockor känns väldigt bra. Både färgen och ordet blåklocka.
Och blandar man sen  blåa blommor i en bänk. Oj vad vackert det blir.

Är det inte en vacker blombänk?
Ögat vilar i naturen och dess blommor. 


Allt detta gör mig lycklig, som är beskriven ovan, samt det jag skriver här nedan.
Jag blir också lycklig över vardagliga saker, som en klapp på axeln att maten var god. 
Också en sån enkel sak att tänk om vi skulle äta ute förrän vi handlar mat till helgen?
Eller vad roligt då någon kommer in objuden och glad i hågen för att hälsa på sådhär spontant.
Det som jag speciellt tycker om att när gubben kommer hem och han frågar nå vad har du gjort idag? 
Barnbarnen gör mig glad, då de säger får vi komma till ert?
Det är ibland viktigt att gå igenom olika saker för sig själv och klargöra vad det är som gör en lycklig, lika så andra saker och händelser i livet.
Tänk vad det är små enkla saker som gör en glad och lycklig. 
Pröva tänka efter vad som gör just dig lycklig?

 När jag är ute i naturen ser jag blommorna i diket i jordhögar i skogen och kameran måst omedelbart fram och bliderna skall fångas. strax.
Ha en fin lyckodag mina vänner. 
TITA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar