Bloggintresserade

14 sep. 2012

Att bli sedd och bekräftad


Se människorna omkring dig


Bekräfta dem för vem de är eller om det blir för svårt åtminstone för det de gör. Prova under en dag. Se vilken skillnad det gör i din omgivning samt i ditt liv.

Det är tragiskt hur ofta vi på våra arbetsplatser och även tidvis i våra hem glömmer bort att bekräfta varandra som människor mitt ibland stress och andra ting som upptar våra sinnen.


Jag tror att det är lätt hänt, speciellt när vi lever i en intim parrelation (eller åtminstone en som vi tror är intim), att över tid glömma bort att bekräfta den andra personen.
Det blir många göromål och annat tänka på, kanske inslag av stress och sedan börjar det hända alla möjliga konstiga saker i relationer, oförklarliga gräl eller irritationer, som i många fall springer ur en upplevelse av att inte vara bekräftad på djupet.
 Jag har upplevt att människor känner sig bekräftade när de får prata om sig själv och man ställer frågor som får dem tänka på saker som får dem att må bra, till exempel:
Vad gör dig lycklig? Vad är du stolt över? Vad är bra med det som hänt? (bra fråga ställa när en person har fastnat i ett negativt tankemönster).
Jag är däremot försiktig med att sitta och hålla med en person för länge som sitter och grubblar över något jobbigt som hänt. Det kan leda till att personen tar sig längre ner eller väljer att vara kvar där som ett sätt att få bekräftelse.

Det är möjlligt bekräfta mig själv genom bekräftelse av andra, jag får en härlig känsla när jag ger en person som jag inte känner och troligen inte kommer att träffa en komplimang som får dem att lysa upp, tex. jag gick bakom en kvinna med en otroligt vacker kappa.
Jag gick upp jämsides och sade vad jag tyckte om kappan. Hon lös verkligen upp och tackade mig för den givna komplimangen. Jag gissar att hon i sin tur tog med sig den goa känslan hem samt gav den vidare till någon annan.
Allt sprider sig liksom ringar på vattnet, du kan vara en som startar ringarna…Jag bekräftar då för mig själv att jag kan göra skillnad i världen - jag är betydelsefull.
Dehär med färg har jag citerat:  Filippa och Markus Amanto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar