Bloggintresserade

18 sep. 2019

Personlig tro och lärljungaskap

Personlig tro och lärljungaskap.

Personlig tro är en viktig del i att vara Kristen. Man kan inte lita på mammas och pappas tro. Du skall tro själv och veta varför du tror och är Kristen. Har vi upplevt underverk ersätter den inte en personlig tro.  Det står i Bibeln i Johannesevangeliet 20:29-31  Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”Också många tecken som inte har tagits med i denna bok gjorde Jesus i sina lärjungars åsyn. Men dessa har upptecknats för att ni skall tro att Jesus är Messias, Guds son, och för att ni genom att tro skall ha liv i hans namn. 

Läs gärna hela denna kopierade del ur Bibeln så ser ni hur Tomas som också kallades tvivlaren gjorde och trodde.

Johannesevangeliet 20:19-31 Svenska Folkbibeln 2015 (SFB15)
Jesus visar sig för sina lärjungar
19  På kvällen samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er!"[a] 
20 När han hade sagt detta visade han dem sina händer och sin sida. Och lärjungarna blev glada när de såg Herren.

21  Jesus sade än en gång till dem: "Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er." 
22 Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: "Ta emot den helige Ande! 
23  Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden."

Den uppståndne och Tomas
24 Tomas, en av de tolv, han som kallades Tvillingen, hade inte varit med de andra när Jesus kom. 
25 De andra lärjungarna sade nu till honom: "Vi har sett Herren!" Men han svarade dem: "Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka mitt finger i spikhålen och min hand i hans sida, så kan jag inte tro."

26 Åtta dagar senare[b] var hans lärjungar samlade igen där inne, och nu var Tomas med dem. Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid vare med er!" 
27 Sedan sade han till Tomas: "Kom med ditt finger och se mina händer, kom med din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte, utan tro!" 28 Tomas svarade honom: "Min Herre och min Gud!" 
29  Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga är de som inte har sett men ändå tror."

30  Många andra tecken som inte är nerskrivna i denna bok gjorde Jesus inför sina lärjungar. 
31  Men dessa har blivit nerskrivna för att ni ska tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron ska ha liv i hans namn.

Denna text har alltid berört mig! Tänk vad lärljungarna hade det bra som fick följa Jesus då han fanns här på jorden.
Det jag ändå vill ha sagt, att Jesus finns bland oss fortfarande. Det är vi som skall följa honom och lyssna på hans uppmaningar. 

Ännu en gång låt Gud och Jesus leda dig i din uppgift som blivit dig given.

Ha en fin fortsatt vecka med denna budskap från vår Herre och mästare.

Kram till er alla!

Tita
💚

( bilden är lånad från nätet)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar