Bloggintresserade

29 sep. 2019

Första budet!


FÖRSTA BUDET

Jag är Herren, din Gud. Du skall inte ha andra gudar.

I första budet är Gud en vägvisare, han visar oss hur vi skall leva. 
På ett sätt avslöjar han vår själviskhet och ondska. 
Vad bygger vi våra liv på? Vem eller vad är det vi avgudar? 

Ibland tror jag att vi tror, att pengar och makt eller ära kan skydda oss och ge hopp, att vi klarar oss bra med det.
Prestationen blir en livsuppgift. Vi måste prestera för att våra liv skall kännas bra och att man är nöjd  då först när allt fungerar som det skall, eller som man tror att de skall vara. Det blir till våra gudar, allt det som finns runtomkring oss. Prestationerna blir ett måste  det vi är och det som vi själva har presterat. 

Den enda verkliga tryggheten är Gud. Vår skapare och Gud har gett oss livet och det vi har runtomkring oss. Allt är en gåva från ovan.

När avgudarna vi skapat åt oss själva och när vi tror att det kan hjälpa oss, så vänder vi Gud ryggen och bort från Guds kärlek.

Gud har gett oss alla goda gåvor, ge honom din kärlek, för han vill vara vår Gud.

När allt annat kommer i gungning, så är det endast Herren Gud som är den enda tryggheten vi har i våra liv. 

Kopierar en sångtext, som passar in just till tankar runt detta ämne.

 Lydia Lithell: *Det enda som bär när allting annat vacklar, Det är Guds nåd och hans barmhärtighet. All jordisk berömmelse och glans den slocknar, När sist jag står hos Gud i härlighet.

Kör:/ Det enda jag vet, Det är att nåden räcker, Att Kristi blod Min synd, min skuld betäcker. Det enda jag har att lita till en gång, Det är Guds nåd, Guds gränslösa nåd./

2. Det enda som står igenom alla tider, Är Kristi kors och blodets säkra grund. Ty allt vad jag byggt av hö och strå det faller, Det varar blott en kort och flyktig stund.

3. Det enda jag har inför den vita tronen, Det är en frälsad själ, halleluja! Och detta är nog, ty all min synd blev sonad, När Jesus dog för mig på Golgata. /LL

Detta är mina tankar denna söndagsmorgon! 

Allt gott till er som hittat min sida!

Tita



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar