Bloggintresserade

27 sep. 2019

Spontanitet, flexibilitet, rigiditet

Spontanitet, flexibilitet, rigiditet! 

Idag då jag for ut på länk fick jag spontant en ingivelse att skriva om spontanitet, flexibilitet samt rigiditet. 
Ofta när man går ute i naturen, så får man inspiration att skriva ner vissa tankar, som man kanske funderat på. 
I samband med dessa 2 ord, tänkte jag på rigiditet. Är man rigid, har man inte ett spontat och flexibel personlighet utan, vissa saker i livet skall gå på räls, precis som man alltid har gjort eller som man gjort i hela sitt liv. Man måste planera sitt görande på förhand, annars går det inte. 

När jag analyserade detta på vägen, så konstaterade jag att de flesta är oflexibel och oftast också så fattas spontaniteten. 

När man tror att man är flexibel och spontan, men är inte det. Andra kan märker att det inte stämmer överens, med det man tror själv.
  Man borde alltid fundera på verkligheten. 
Måste jag alltid vara den som bestämmer  när och hur skall man göra vissa saker. Är det så att alla måste springa efter, den rigides vilja, eller kan jag, för en gång skull vara spontan och säga, jag kan anpassa mig idag efter dina förslag. osv.

Hur är det, vilken typ av personlighet är du? Vad tror du att du är?  
Flexibel, spontan, rigid? Ta en funderare! 

Du funderar säkert hur är du själv då?

Det får ni fundera! 😊🤣

Trevlig veckoslut, med dessa tankar!

Tita



Förklaring till orden.

(Synonymer till spontanitet
omedelbarhet, impulsivitet, ursprunglighet, naturlighet, otvungenhet
Motsats,  genomtänkt, planerad; onaturlig; ofrivillig

Synonymer till flexibilitet
rörlighet, böjlighet, smidighet, anpassbarhet, mångsidighet
Motsatsord oböjlighet, rigiditet, oanpassbarhet

Synonymer till rigid
stel, hård, oböjlig, osmidig, stelbent, fastlåst, föga anpassbar, omedgörlig, opåverkbar, enögd, fantasilös, förstockad; styv, orörlig
Motsatsord, flexibel, smidig, anpassningsbar.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar