Bloggintresserade

24 okt. 2012

Ärlighet

Ärlighet varar längst! 
Sägs det. 
När jag tänker tillbaka på åren som gått och allt vad man sysslat med 
under alla 40 -45 år i arbetslivet har varit med den tanken att 
ärlighet varar längst.


Ett ordspråk säger:

Alla lever vi vårt liv bara en gång; om vi är ärliga, så räcker det.
Eller vad säger ni som läser detta?

Det handlar med andra ord om att hålla sig till sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen. 

Att låtsas eller ljuga om verkligheten är därför någonting som inte är moraliskt  rätt eller lämpligt

Att tala sanning och inte ljuga! 
Jag har märkt att om någon ljuger, så kan det hända att förr eller senare så talar man brevid munnen. 
Man kanske säger något som man inte vågade säga förra gången man diskuterade. Man blottar sig själv och finns personen på plats så ser man omedelbarat att nu talar person brevid sanningen eller att personen kanske talar mer sanning nu just och kanske ljög förra gånger. 
Hmm.... Ärlighet i allt!

Är vi ärliga så inger vi trygghet åt våra medmänniskor. 
Trygghet är viktig för den gemensamma kontakten.
Om jag ljuger så litar ju inte personen på mig-
Man är avvaktande och vågar inte berätta om sina problem eller tankar.
Ärlighet också i alla kontakter man har är A-O
Det kan ju låta som om jag tycker att det finns alldeles för många lögner och alldeles för mycket oärlighet här i världen, men det är kanske nog också en sanning.

FUNDERA PÅ:
ÄR DU ÄRLIG? 
HAR DU HAFT EN VIT LÖGN NÅGONGÅNG? 
Vågar du vara ärlig och svar?


Jag får konstatera som hjärtat ovan!
Hoppas att jag och alla andra tänker på att vara ärliga och inte ljuga.
Ha en fin kväll!
Tita

2 kommentarer:

  1. Viktigt med ärlighet. Men säg den som inte tagit till en "vit" lögn nångång. Jag måst nog säga att det har nog jag fått göra.Det har då mera varit att skydda en annan människa från att må dåligt. Sen tycker jag att ordet *ärlig* behöver analyseras av oss själv....vad betyder det för mig.Att först vara ärlig mot sig själv gör ju att man kan vara ärlig mot andra.

    SvaraRadera
  2. Kanske det! Att vara ärlig mot sig själv och sina åsikter, Att man står på sig om något blir i fråga satt. Att man kan säga samma sak oberoende tillfället. Att man inte är en flagga som vänder svansen efter vad som känns bäst---

    SvaraRadera