Bloggintresserade

30 aug. 2019

Yttrandefrihet, finns den?


Yttrandefrihet, finns den?

Läste en artikel ur en dagstidning! Jag lämnade och fundera på artikelns innehåll. Säger jag vad de skriver där och jag är emot artikelns innehåll.  Kan ni tänka er, i mina tankar kom ordet yttrandefrihet.  Så ifall jag säger något om den artikeln, så kan jag bli dömd för hets och får inte säga min åsikt. Men om den gruppen säger något om vad jag har sagt då blir jag dömd för mobbning eller hets mot en grupp.  När har vi i nordanländerna blivit förbjudna att inte få säga våra åsikt? Får vi inte mera föra fram våra åsikter, utgående från den uppfattning vi har?  Blir vi då klassade som gammalmodiga eller det växer mossa på oss.  Nu frågar jag mig och dig, håller länderna på  och gå tillbaka till då yttrandefriheten var minimal och man hamnade i förhör för sina åsikter. 

Enligt Wikipedia 
Yttrandefrihet anses vara en av förutsättningarna för ett demokratiskt statsskick. 
Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer. 
Vi har FN och Europakonvension som också säger sitt om demokratiskt yttrandefrihet.  Vi har många lagar och paragrafer som nog säger vad som är rätt och fel. Vi borde nog fortsättningsvis säga vår åsikt i olika saker, samt våga säga som saken är! Eller vad säger du som läst detta?

Ha en bra dag och trevlig villaavslutning  som firas i helgen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar