Bloggintresserade

12 apr. 2018

Vem är min nästa!

MÄNNISKOMÖTEN
Bilden lånat från nätet!

Härom dagen, mötte jag en kvinna på länkronden.
Det var en märklig händelse och jag har verkligen funderat

 mycket på mötet. 

Vi hälsade på varandra. Jag trodde att jag aldrig hade träffat henne förr och det tror jag hon också gjorde. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Motion och mat och hälsosamma levnadsvanor. Mitt i allt så hade vi båda arbetat inom sjukvården och jobbat inom samma firma säkert över 20 år men hade aldrig träffats öga mot öga. Det trodde ju jag i alla fall. 

 Och det märkligaste var ju att vi bott gatorna bredvid varandra i yngre år och hade då inte heller träffats. 
Märkliga möten, i motionsspåret.

Idag då jag satt och funderade på möten ute i samhället, ute på gatan, ute på en resa. Kan detta ha en mening?  Kan detta ha något som vi bör ta fasta på? Redan det, att i mötet kan man underlätta, ensamheten en liten stund, för den personen man möter. 


Idag när jag funderade på människor som jag / vi träffat med "gubben" under alla olika resor, så får jag konstatera att alla har gett någonting, värdefullt , som vi säkert också har gett dem. 

Ibland hittar man vänner, för livet och som hålls hela livet ut, och ibland hittar man vänner, som kommer och som går, beroende på hur livet artar sig. 

Det finns lyssnande, förstående vänner som förblir livet ut, men det finns också vänner som försvinner, när sjukdom och problem dyker upp, som inte ens orkar fråga hur man har och hur man orkar, 
(skrev det i förra inlägget) 


Eftersom jag ofta nog också tänker utgående från den Kristna synvinkeln så tänkte jag på följande text här nedan!
Hur visar man kärlek mot sin nästa?
Ibland undrar jag vem som är ”min nästa”? En man som frågade Jesus en gång om det, och han fick hela berättelsen om den barmhärtige samariern som svar. Se Luk 10:29-37 . Och Jesus slutar med att säga: ”Gå du och gör som han!” Precis det, han behandlade den slagne mannen som han själv hade velat bli behandlad.*

Min fråga till er mina vänner? Hur vill ni bli behandlade när något går snett i era liv eller i era nära relationer?
Hur vill ni att man skall bemöta er?
Hur ser ni på den människan som går ensam med lite smutsigare kläder och med en osäker gång på gatan?
Vem är din nästa? Handen på hjärtat! Är han/hon din nästa?

Frågan är, vad kan du eller jag göra för dessa mänskor, som kanske behöver vänner? Finns det något vi kan göra? Dessa tankar har verkligen rullat i mina tankar och därför ville jag föra tanken vidare!

  Mötet med kvinnan, jag mötte, på motionsspåret lärde mig, igen en gång, att det är viktigt, att se, en mötande människa, oberoende om man får en hälsning till svar eller inte. Det finns många ensamma, ledsna , ute på gatan och kanske i butiken som inte fått tala på flera dagar. Därför konstaterade jag att mötet med kvinnan i motionsspåret kändes verkligen bra. Varför, jo att ha fått prata, med en vilt främmande människa och delat några värdefulla tankar. 

Knappast träffar jag denna människa flera gånger, men det lämnade ändå spår i mitt sinne. Ett spår, som satte mina tankar i rullning!
Ha en fin vår dag, i det ni gör och tänker göra!
TITA




Sätter Lukas ev. texten här ifall nån inte har Bibeln till handa. som inte behöver läsas om man inte orkar eller vill.
Luk 10:29-37
»Vilken är då min nästa?»
30Jesus svarade och sade: »En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare, som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom; därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd. 31Så hände sig att en präst färdades samma väg; och när han fick se honom, gick han förbi. 32Likaledes ock en levit: när denne kom till det stället och fick se honom, gick han förbi. 33Men en samarit, som färdades samma väg, kom också dit där han låg; och när denne fick se honom, ömkade han sig över honom 34och gick fram till honom och göt olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till ett härbärge och skötte honom. 35Morgonen därefter tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och sade: 'Sköt honom och vad du mer kostar på honom skall jag betala dig, när jag kommer tillbaka.' -- 36Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?» 37Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar