Bloggintresserade

15 okt. 2016

Funderingar kring nykterheten

15.10.2016 lördag.
Jag och gubben for och handla mat för en vecka och jag gick i mina tankar och funderade vad skall jag handla så det räcker för en hel vecka. Ni vet, man tittar på det ena och det andra och man går i sina egna tankar. Mitt i allt gick ett karl gäng förbi mig, de var runt 35-45 års ålder, vet inte exakt, 5-6 st karlar. De plockade åt sig öl, cider, långdrink, och sodavatten och läskedryck. Alla var så in i sitt köpande av alkohol, och festandet, att omgivningen fanns inte. De ordnade till fest.  Sen var det korvar av olika typer som plockades i kärran. I mina tankar gick det faktiskt, till deras familjer? För antagligen hade alla nån sorts familj. Tänk om man skulle engagera sig lik mycket för sina familjer, lika uppåt och energiska med att plocka varor åt sin familj. Lika mycket engagera sig över sitt äktenskap, än att ordna fest åt ett karlgäng.
Det gäller att prioritera olika saker i sitt liv, vad vill man satsa på, ett långt liv i välmående eller korta festtillfällen, som ger möjligen illamående,  "dagen efter"  och moralisk illamående, då man inte kan umgås med sin familj då man mår dålig! Moralisk krapula som det säg på finska. Är karlarna kort tänkande skitstövlar, kvinnor kan vara likadanna men exeplet var här ovan karlgäng. Kan de inte tänka längre än näsan är långt. Måste man förstöra ett helt liv, kanske ett bra förhållande, med att festa med ett gäng karlar, kvinnor, som skrövlar och kanske härjar spyr och skiter ner sig osv. För ibland kan det verkligen vara så.  (Upplevet det, då jag jobbat i hemvården i tiderna)
Jag som absolutist, tänker ju på ett annat sätt. För man kan ju verkligen ha roligt utan alkohol. Moraliska krapulan, och "dagen efter" känslan kommer inte när man håller sig nykter, samt man spar ju också pengar med att inte använda alkohol.
Man är ju medvarande och med i alla situationen man låter inte tiden flyta samman och vara frånvarande i nutid!

Det pratas om att leva i nu tid, i presens. Då behöver vi verkligen vara med i allt man gör. Det kan man inte då man är alkoholpåverkad, vissa saker skiter man i och vissa saker bryr man sig inte i.
Gott folk, ni som läser detta, tänk er för förrän ni super er fulla. Exemplet ovan var ett karlgäng, för det är ofta så, men tyvärr så har det också blivit vanligt i kvinnogäng att festa och alla vet ju hur det blir sen ....  Ta till vara ett liv i nykter gemenskap utan alkohol!
Tänk man kan vara glad och nöjd dagen efter!

Tita


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar