Bloggintresserade

23 okt. 2016

Sporras till kost och motion diabetes 2

Sporras till kost och motion!


Skönt att för en gångs skull konstatera att det lönar sig att tänka efter vad man stoppar i sig för mat. Det lönar sig att motionera.

När man är diabetes typ 2 så är kosten och motionen det viktigaste som man bör ha varje dag i sina tänkar.
Sporra sig själv med att hitta olika saker som sporrar, att äta hälsosamt och att gå ut åtminstone 30 min per dag, eller 1 timme.

Maten skall vara kolhydratfattigt, hälsosamma fetter bör man använda, olivolja, rapsolja, kokosolja, endast lite äkta smör på fröknäckebröd eller minihillari bröd, med minimi kolhydrater.
Grönsaker, som broccoli, blomkål, lök, tomater, gurka och salladsblad, bönor av olika sorter passar bra. Kött- fiskrätter passar bra.
Inte alls potatis, pasta eller ris, eller vanligt bröd eller konditoriprodukter. Dessa bör helt lämnas bort.
Om man försyndar sig med kolhydrater, då bör man omedelbart gå ut och gå minst 30 min eller mera. Ibland  kan det hända som det hände för mig i Kreta, vi for på en restaurang och beställde mat. Jag gillar tomater väldigt mycket, och bakade tomater på grekisk recept, med malet kött inbakade i tomaten.  Jag beställde två stora tomater med lite grönsaker runt tomaterna. Och man äter det man beställt! Det är vi vana med, och inte beställer man nytt, för att man beställt fel. När jag började äta, så var det ju inte bara malet köt, inne i tomaten utan också ris. Ser ni, och observera, diabetes 2 tål inte ris. Så efter 2 timmar hade jag blodsockret på 9,8, lite för högt.  Diabetes 2 är i princip allergisk mot kolhydrater i olika former. Det bör man undvika så gott det går. En viss del kolhydrater går att äta, tex, lite frukter men i reducerade mägnder, lite bröd  som minihillari som innehåller minimi kolhydrater, går men inte i mägnder.
Mjölkprodukter går, men det också i reducerat mägnd. Om jag skulle ge ett exempel,  havregryns gröt med 2 dl mjölk på morgonen går bra. I havregryn finns kolhydrater och också i mjölk. Så den mägnden går för mig, men det kan hända att det inte passar för alla. Om man räknar kolhydrater per dag för en diabetiker så räcker det med 65g kolhydrater under hela dagen för att blodsockret skall hållas inom rimliga gränser, det är inte mycket.

Jag vill påstå att man lär sig se vad man kan äta och inte kan äta!
Det är viktigt med blodsocker kontrollerna och speciellt efter att man hamnat äta i misstag lite mer kolhydrater än vanligt. Annars behöver man inte kolla sitt socker så ofta, kanske 1-2 gånger om dagen.  Rekommenderar oftare kontroller vid diet byte!
Lär känna din kropp och lär känns din diabetes typ 2. Bli du med din diabetes, så får du inga följdsjukdomar.
Det lönar sig att börja i tid!

Motionen!

Diabetes. Typ 2
30-60 min per dag, sägs att det är bra i 3 dagar i veckan.
Då påstår jag enligt min undersökning på mig själv i cirka 2 års tid, med uppföljning varje dag, så är 3 gånger i veckan för lite. Men det lönar sig att börja med 3 gånger i veckan. Jag rekommenderar nog 5 gånger, då får du bästa resultat med motions nyttan. Inte att glömma kosten, som bör vara varje dag med minimi kolhydrater.

Det jag har märkt är efter utevistelsen, är att humöret är bättre, andningen blir bättre och man är nöjdare på alla sätt.

Här vill jag också påminna anhörigas roll till att sporra både i kost och motionen.  Det är viktigt att de inte säger, dethär kan du nog äta, bara idag. För jag påstår, det kan man inte! Man måste själv veta vad man kan äta och vad man, inte kan äta. Om du har lärt dig ungefärliga kolhydratmängden per dag skall du inte överskrida det. Det är du själv som är chef över ditt ätande och motinerade, ingen annan.
Helst skall det bli som,  då min man ser mig fara ut på en motionsrond, kan han säga, du far på din  medicin rond. Motionsronden är min medicin. Och maten är blir tilläggsmedicin, genom att jag kollar mina kolhydrater.

Jag får konstatera att, när man får en sjukdom skall man lära sig leva med sin sjukdom, lära sig hur kroppen, just din egen kropp reagerar. Och du är chef över ditt eget välmående!
Kom ihåg ingen annan kan veta, hur du skall leva, med din kost och motion.
Resultatet räknas och välbefinnandet!
Ta vara på varje dag!
Tita

2 kommentarer:

  1. Håller med dig om att då man har en sjukdum. skall man lära sig leva med den, man bestämmer själv hur man vill ha det. Låter så bra då du säger att du far på din medicinrunda :) helt riktigt och tänk det kostar inte, utan kan vara en njutning för kroppen och knoppen. Du är envis, men det behövs säkert. Allt gott med ditt medicinerande även frmaledes.

    SvaraRadera
  2. Tack tack! Roligt då någon sporrar!

    SvaraRadera