Bloggintresserade

7 okt. 2013

Sårad, kränkt, pålitlig vän- dagbok

Att gå i naturen och fånga naturen i bilder  och skriva dagbok är en bra terapiform! Pröva!

07.10.2013  
När du känner att du blivit sårad av något, som någon sagt. Skall du klaga, om detta för en pålitlig vän. Klaga så länge, tills det inte finns mera kvar av känslan av det du blev sårad av.  Efter det skall du glömma allt. (fritt översatt från finskan) Norman Vincent Peales bok 266 Positiivista Päivää.
Att bli sårad!  Att bli nervärderad! Känslan av att inte bli värdesatt! Kränkt i din självkänsla! 

Allt detta är samma sak.
När självkänslan rubbas så blir också jaget sårat. Den människan som sårar en annan, behöver nödvändigtvis inte veta om det.  Borde man inte vara ärligt och säga, nu blev jag sårad?  Det är min åsikt att alltid tala sanning och speciellt om man blir sårad, då skulle det ju vara viktigt att man säger om det. Eller hur?
Men som Norman säger i sin bok, så klaga och berätta till din pålitliga vän och klaga så länge och så många gånger att känslan försvinner. Glöm det sen och kasta denna känsla så långt pepparn växer.


Enkelt sagt! Alla har inte pålitliga vänner, tyvärr.
Men alla har en dagbok, som är pålitlig och en mycket bra vän.
Skriv i ett häfte, en dagbok, alla besvärliga tankar och det du blivit kränkt över.  Läs sen dina tankar efter en tid. Skriv ner på nytt dina tankar om ämnet. Du märker, så småningom att du det har lättat betydligt och du kan glömma det.  Spara eller kasta dina skriverier. Du märker så småningom att du bryr dig inte mer om detta och du känner en lättnad över att du glömt det kränkta ämnet.





Råd till dig som känner att du blivit sårad av ett eller annat som någon i din omgivning har sagt eller gjort!
1.   Gå ut i naturen och njut av vädret på våren, sommaren, hösten och vinter tider.  
2.  Det lättar att gå raskt, och stanna upp se dig omkring.
3.  Dra in i lungorna skogens dofter och blås ut allt gammalt som finns i dina lungor. Andas och slappna av.
4.  Fånga naturen med bilder och sätt in dem i din dagbok.
5.  Skriv under bilderna känslan du kände när du vandrade i naturen.



Varierande och en fin terapiform.  Pröva!

Råd till dig som inte tidigare skrivit dagbok.
* Dagbok kan väljas så att den är hållbar, en som är lätt att ha med sig.


* Lugn plats där du kan vara ensam, i ditt rum eller när du ämnar fara i säng förrän du börjar sova.
* Sätt datum för varje anteckning.

* Man kan bra hoppa över en dag, du fortsätter straxt efter med den datum som du skriver.
* Ingen skillnad om du skriver rätt eller fel.  Låt orden flöda fritt. Ibland skriver du exakt som det var, alla detaljer. Ibland skriver du i punktformer, enligt ditt humör och tankar.


Lycka till!  Prova på och tänk var roligt det sist och slutligen är!

Alla andra som ser en dagbok eller någons anteckningar! Kom ihåg att detta allt är privata skriverier. Ingen annan har rätt att läsa dem. Finns en dagbok på bordet, en får du aldrig röra och inte ens bläddra i den. Det är olagligt och förbjudet. Precis lika olagligt som när man öppnar en annans brev som kommer i postlådan. Den får inte öppnas.  
Och om du kommer till ett hem, där det finns postkort på bordet, dem får du inte heller läsa och se på om du inte själv har sagt åt personen att se på mina postkort, dem har jag fått idag eller denna vecka. Då har du gett lov, och så är det lovligt.

Om något händer, en olycka eller liknande då kan man få i nödfall läsa dagboken. Men det är privata saker och dem får man inte röra i normala fall.
Inte heller får man gräva i andras lådor och söka, ifall jag skulle hitta, något som är till för mig.  Det finns ingenting som är till dig i ett sovrum i ett arbetsrum om det inte är sagt att i denna låda får du ha dina grejor eller dina papper. I resten rör du inte. Man behöver inga lås på lådor om man respekterar andras saker och integritet.  
Respekt, och integritetsfrågor är det man måste komma ihåg när man skriver och har dagbok. Det är viktigt att man påpekar åt sina närmaste att såhär vill jag ha det och min dagbok är privat och den rör ingen. 

ORD som använts: Sårad, Kränkt,  Nervärderat, pålitlig vän, dagbok som vän. Naturen en terapiform. Respekt och integritet.


Ha en fin ny vecka i höstens färger! ¨

Tita


Rör inte det finns alltid någon som ser, ifall du är för nyfiken!  


KL /FOTON och dagböckerna är koperade från nätet. 

3 kommentarer:

  1. Dagbok har jag skrivit i hela mitt liv, ända från, tidiga tonåren. Det är en "extra ventil" dit jag får skriva tankar och funderingar. Dagboken har blivit en del av mitt liv. Min dagbok står alltid på köksbordet, ingen läser som ser den, de vet att den är min.

    SvaraRadera
  2. Det samma har jag också gjort, men dagboken har varit i olika former under åren.
    Ibland har man skrivit varje dag eller så har jag skrivet endast de viktigaste händelser i livet.
    Sen har det också kunnat vara små dagantecknigar eller så har det varit långa utförligta redovisningar.
    Dagboksskrivande växler enlig humör och också livets gång.
    Terapi eller bara för att minnas det som hänt.
    Så är det.

    SvaraRadera
  3. Jo, ibland skriver man mer och ibland mindre.

    SvaraRadera