Bloggintresserade

30 dec. 2010

Om vänskap igen!

Vänskap är något som jag värdesätter högt. Speciellt om vännen tar kontakt både när man har det bra och när man mår dåligt.

Ibland funderar jag över vänskapen som slutar när jag inte orkar lyssna på henne eller honom. Man vill inte ta kontakt och inte heller frågar hur man har det och liknande. 
I mina tankar har det kommit frågor som, är personen avundsjuk eller vad kan det vara. Förstås kan ju vännen själv ha problem och orkar inte ha kontakt och väntar att jag skall ta kontakt. Så går man där båda och väntar att man skall träffas eller att den andra tar kontakt.

Vänner skall man lita på, det man lovar det skall man hålla.
Vänner skall inte heller dra nytta av mig och försvinner när de inte får "nyttan av mig" mera. Detta är verklighet för mig.
Vi hade vänner som vi umgicks med i åratal. Och sen när vi borde ha fått hjälp så försvann de på grund av bagatell som vi senare fattade....men som vi nu har förstått. Vi träffas tidvis ännu, men det är inte mera samma entusiasm i träffarna.

Jag vet att jag har sållat bort ganska många av vänner som jag har känt att  dom tar mer än vad dom ger. En vän ska inte vara någon som tar för mycket energi, utan det ska vara på lika villkor. Det är vad riktig vänskap handlar om!
Man står bredvid och ser saker som händer och sker, man vet vad som är rätt och fel, men alla spelar inte via den regeln. Vilket är ganska hemskt, för då är det ingen riktig vän!

Behandla andra så som du själv vill bli behandlad!
Vänskap handlar om att dela lycka, kärlek och sorg!
Även i de hårdaste tiderna, då behöver man vänner! 

Här kom det igen många saker om vänskap.....Var jag tror att man bör minnas är att vi skall ge utrymme till våra vänner.
Ge tid att tänka igenom om de vill vara vänner eller inte. Vänskap skall gödas på något sätt, men inte heller dödas, med för många krav på att hjälpa varandra.
Sköt om dina vänner genom att låta dem vara i fred
och att de får ta kontakt när de vill ha gäster och ge av dig själv så mycket du själv vill. Lyssna på din intuition om vänskapsrelationen.
God fortsättning på vänskaps året som varit och god början på nästa år.

TITA

2 kommentarer:

  1. fina tankar angående vänskap. det mesta håller jag med om förutom det att låta vännerna vara ifred.jag tror aldrig man kan bry sig för mycket om andra människor. det behöver ju inte alltid betyda att man sitter timtal när man far och hälsa på. man kan ju sticka sig in en halv timme bara också för att visa att man tänker på sina vänner. eller så kan man ju ringa eller skicka meddelande på facebook eller kommentera nåt och är man riktigt goda vänner kan man säga rakt ut när man inte vill/orkar ha besök. Allra bäst är det när man känner varandra så bra att man "ser" om den andra orkar umgås just då.

    SvaraRadera
  2. Så sant som du skriver, så är det. Det känns också bra när någon ringer och frågar hur man har det, när man mår dåligt. Det har jag märkt under denhär tiden när jag haft många sjukdomar på gång och mått dåligt. Skönt att någon ringer och frågar att hur är det? Som du skriver så behöver man ju inte sitta hela dagen utan små korta timmar och då redan ser man att någon bryr sig.
    Vet inte om jag menade att de skall få var i fred som du kanske uppfattade det, jag menade på så sätt att när de själva har mycket i sina tankar och göromål, så bör de också få tänka igenom sin situation och vara ifred och sen får de ta kontakt när de fått vila ifrån vänskapen....Vet inte om jag fick det förklarat...Ha det gott i alla fall! Tita

    SvaraRadera