Bloggintresserade

19 okt. 2018

Att göra gott för medmänniskor

Att göra gott i det fördolda eller visa sig hur duktig man är att hjälpa.

Idag fick jag tankarna kring hjälpverksamhet!
Och nu undrar du säkert vad menar jag med det?

Jag har två olika allternativ till det.
( jag har i några av mina skriverier skrivit om det)
Men eftersom jag fick den känslan att jag bör göra det på nytt i  andra ord, så gör jag det än en gång!

Man kan hjälpa öppet i nån hjälpverksamhet och föra fram det så alla vet att man gör gott. Det är helt bra det också, inget fel med det!
Sen för det andra så finns det sådana som gör välgörenhet i det fördolda, som betyder att man vill inte säga eller föra fram sina givande och hjälpande och ropa ut det åt alla.

Man bör kunna acceptera att det finns sådana som vill göra gott utan att ropa ut det på torget.

Båda delarna är bra, men vi skall inte se ner på de människor som kanske med sin personlighet hjälper utan att någon vet om det.

Vet flera sådan människor i min omgivning som stöttar och hjälper utan att någon tackar dem för det.  Men som jag här via min FB ger ett stort tack till  dem som hjälper och ger stöd åt människor i sin omgivning  som behöver det, och vill inte heller ge ut sitt namn för det de gör!

Hur kan man hjälpa, utan att visa det öppet?
Tex. Om man vill konkret hjälpa, så är det enkelt med, handarbeten, sockor, vantar, plädar och annat tillbehör sälja och sen ge pengarna åt någon som är din granne som har det besvärligt. Eller ge sockorna, vantarna, pläden åt en storfamilj, där man vet att nöden kan varar stor. Eller köpa mat och sätta lådan på trappan eller vid dörren. Säkert finns det andra idéer!

Annat då? Joo om man vet att det finns någon ensam som behöver sällskap, gå och hälsa på den ensamma!
Om man vet att någon har det besvärligt och tungt, fysiskt, psykiskt eller kanske socialt, möt dem, prata med dem, stöd dem på något sätt! Ring, eller besök!  Bli en vän med dessa!

Vänner är till för att hjälpa vänner, alla gånger är det inte så att man kan ömsesidigt stötta, på samma gång! Ena gången stöder en, andra gången behöver den andra stöd!

Det finns många sätt att hjälpa utan att synas. Du som läser vet säkert hur man kan hjälpa. Och du väljer själv hur du gör det? Alla sätt är bra. Det som jag vill ha sagt här är också det att om man hjälper i högmod för att få en stjärna i kronan, då är det inte med rätt anda man hjäper! När man hjälper i ödmjuk anda då är det gott.

Citerar: Markus 12 ev.
Änkans gåva
41. Han satte sig mitt för tempelkistan och såg hur folk lade ner pengar i den. Många rika gav mycket.

42. Så kom där en fattig änka och lade ner två kopparslantar, alltså några cent.

43. Då kallade han till sig sina lärjungar och sade: ”Sannerligen, den där fattiga änkan har lagt mer i tempelkistan än alla de andra.

44. De gav alla av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt hon ägde, allt hon hade att leva på.”

Det är med hjärtat och med ödmjukheten man hjälper inte med högmod och hur man bröstar sig, med sitt sätt att ge!

Detta var mina tankar i morgon timmarna!

Ha en trevlig helg!
Tita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar