Bloggintresserade

2 juli 2018

Du skall inte stjäla

När jag skrev om du skall inte tala osanning, nämnde jag också du skall inte stjäla!
Det första jag tänker på är förstås sådana enkla saker som en penna, ett suddgummi, några gem , kanske nån pappersark från jobbet.  Det är en annan sak om man fått lov till det av olika orsaker, men om man gör de   olovlgt. I misstag kan man  nog stoppa en penna i fickan, men det kan ju också vara reklampennor, som man får ta.

Allt detta är ganska "normalt" eller "onormalt" man tänker inte på att det är att stjäla.
Det som är onormalt är nog att man olovligt tar andras cyklar och kanske lämnar dem hos sin vän eller vännen, som sen inte  ve om cykeln är stulen eller om det var vännens cykel. 

Kära människor, ta inte andra människors egendom, säg inte att jag lånade bara, och kastar cykeln på sidana av vägen.
Nu finns det ju ligor som stjäl cyklar så lås era cyklar bra. Vet bara att 2 av mina barnbarns cyklar har blivit stulna, i vår. Den ena hittades i SVEDEN området, den andra har inte hittats.
Det är en special cykel märke som tycks vara populär att man  stjäl och för vidare till östra grannlandet, har jag förstått.
Flera likadanna cyklar är stulna. 

Hur blir det för samvetet? Du skall inte stjäla!

Det är frågan?

Önskar er alla ett gott samvete, och rent samvete med att inte stjäla andras saker!

God fortsättning på denna nya vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar