Bloggintresserade

17 juli 2018

Prövningar i livet!?


Prövningar, med och motgångar!

Synonymer till prövning:
psykisk påfrestning, påfrestning, vedermöda, lidande, motgång, pärs
(granskning, bedömande, kontroll, undersökning; test, prov, förhör, examination.) 
Prövning kan ha olika betydelser, men det jag mest tänker på är när det går sämre för en i livet, när det inte går som på räls.

Tänkte egentligen  med denna skriveri, om prövningar i livets olika skeden! Från den ena prövningen till den andra.
Frågorna kommer ju då ofta att: Varför just jag eller vi?

Tänker på Första Moseboken där det berättas om  Abraham.
Prövningar är enligt Bibeln något Gud utsätter människorna för. Enligt Första Moseboken satte han Abrahams tro på prov genom att beordra honom att offra sin son Isak på Moria berg. 

Personen som skrev Jakobsbrevet i Nya Testamentet skrev att man skall räkna det som den största glädje när man råkar ut för alla slags prövningar. "Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga. Men låt er uthållighet visa sig i fullbordad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist i något avseende," (Jakobsbrevet 1:2-4).

Är det så att vi blir starka av prövningar? Är det så att vi på detta sätt kan bli den barmhärtiga Samariten, de gånger det behövs? 
Det sägs också genom prövningar så växer vi och kan hjälpa andra människor på ett annat sätt! Av egen erfarenhet kan man se andras smärtor! 
Låt därför inte bitterheten växa, ge möjlighet till utveckling och tillväxt.
Redan den tanken att varför just jag /vi? Det är ju det som har blivit bitterhet och som gror. 
Ge hellre dina erfarenheter / prövningar en chans att växa till något större, något som du kan ha nytta av i livets olika skeden!

Allt gott till er!
 Tita


1 kommentar:

  1. Prövningar vi möta få som vi ej förstå.... sjungs det i en psalm. Jag för min del tror att vi "växer" som människa genom prövning. Vi börjar se något gott i prövningen om vi vänder det besvärliga till något positivt. Då när något besvärligt händer i livet, känns det inte bra, men tänk efter... kanske vi blir genom prövning ett redskap, för någon annan? Har upplevt att det jag själv varit med om, har förvandlats till något gott för mig själv och andra. Allt händer av en orsak, inte för att jag själv vill, utan för att jag skall se det som är viktigt i mitt liv.

    SvaraRadera