Bloggintresserade

3 juli 2018

Ansvar och självkänsla

Ansvar är att uppleva självkänsla!

Självkänsla – att känna sig värdig och kompetent inför livet så krävs en känsla av kontroll.
Att man har kontroll över sitt liv.  Den känslan får man genom att ta ansvar över sitt liv.

Personligt ansvar över sig själv är en del av självkänslan och ett tecken på att den finns, en personligt ansvar.  Det finns inre vanorna som ligger till grund för vår självkänsla, desto mer ansvar man får och för det man kan ha kontroll över, desto starkare blir upplevelse av självkänsla och ju kraftigare vi upplever självkänslan ju mer ansvar tar vi över vårt handlanden.

Vad innebär det?
Man tar ansvar för val och handlingar.
Och tar man ansvar för valen och handlinganar tar man också äganderätten vad man handlat och vad man gör – Det är en form av att kunna acceptera.. Man behöver vara medvetna i dagsläge om de val man gör och ta ansvar för.
Ett exempel på att ta ansvar för val och handling kunde vara ett val av yrke. Man får provtid eller sommarvikariat. Man får välja på 2-3 ställen och provar på detta och man hittar ett ställe där man trivs jättebra. Då gör man det allra bästa för att få platsen. Men är det ett nödvändigt ont, så kan det vara att man inte alls gör det bästa av sin insatts. Man kanske inte tar sitt ansvar på rätt sätt.

Det finns också ansvar för att uppfylla sina drömmar, och hur man tänker på sina drömmar? Visserligen väljer man att satsa på att drömmar ska uppfyllas genom olika sätt att gör det.
Tex. när man vill byta båt, så kan det ta tid och tålamod förrän man når målet med att byta båt. Man gör en plan för att nå målet.
 
Vår identitet knyts samman med vårt ansvar genom våra drömmar vi haft och har, som är både en risk och en möjlighet. Risken ifall vi ändå inte gör enligt våra drömma, Detta kan vara en fantastisk möjlighet som också ökar chanserna att man kan uppfylla dessa egna drömmar när man väl tagit ansvar för dem. Man får  fråga sig själv vad man är villig att göra för att drömmarna skall uppfyllas och sedan gör man efter det. Eller gör man nånting tvärtom som leder bort från sina drömmar. För det finns verkligen sådana människor som inte tänker, utan agerar helt fel som lett bort från de drömmar man haft i sitt liv.

Tidsansvar
Prioriteringar i livet, vänner, mitt arbete eller fritidssysslesättning. Säger jag att mina vänner eller fritidssysselstättningen är det viktigaste i mitt liv, men jag tackar ändå nej till möjligheter att umgås med dem, eller att min fritid är viktigare just då eller att jobb och skola, eller annat som känns viktigare, då tar jag inte ansvar för hur jag väljer,  min tid och behöver tänka över hur jag prioriterar mina värderingar och målen.
Det är alltid ett val i våra liv, och det viktigaste borde ju vara att kunna välja sina mål och val rätt så att det blir till det man tänkt på.

Ansvar för lycka
Tänk att jag är min egen lyckas smed. Det är jag som måste göra något åt det, det går inte att vänta att någon annan gör mig lycklig, det är man själv som skall prioritera sina göromål så att man når sin lycka!
I ordet lycka kan det finnas många olika element, tex. någon att älska, någon vän som finns nära, några uppgifter som gör mig lycklig, någon människa som bryr sig om och vill ens väl.
Det är vårt ansvar att välja de vägar som leder till ökad lycka. Det är vårt val. Du väljer själv.
Vi bör ta ansvar för alla värderingar och den väg man väljer att leva efter.

När vi tar ansvar för våra värderingar, till vår vägval, då kan vi också välja vilka vi vill leva efter och man  får en mycket större frihet i livet.
Vissa saker som händer i ens liv kan vara avgörande hur vi kan agera och planera våra liv, men en flexibel tankesätt är en viktig del av att bli självständig och ta ansvar. Ibland kan man inte ta ansvar av olika händelser som varit i livet, men man kan lära sig på nytt ta ansvar, genom att ha sina mål klara för sig. Vad vill jag, vad kan jag, vad önskar jag? 

Man kan bygga på sina styrkor och inte på sina svagheter. Alla har styrkor som man är bra på, dem skall man göra till ett ansvar och ett mål att nå. 

Trevlig sommar till er alla på bloggen som läser min blogginlägg. Men kom ihåg, det jag skriver är mina tankar, samt ibland citerar jag någon, och då har jag skrivit in citatet. eller om jag refererar någons tankar, skriver jag ner bokens eller titeln eller författaren jag refererar till
Till detta inlägg har jag läst ur date coaching Sweden en hel del och refererat deras tankar därifrån. 

Jag har inte gjort kopieringar, men gillar deras tankar kring ämnet.


Får tacka alla läsare på listan finns över 16 600 läsare!
 Kram till ER alla!
TITA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar