Bloggintresserade

27 juli 2018

Försiktighet med mopedkörandet ... rätt eller fel? Det är frågan

(Bilden är lånat från nätet)
Dagens händelse strax från morgonen runt kl. 8:00

Vi satt på terrassen med  ”gubben”  och tittade på fåglarna och folk som for till arbetet.

Det kom en moped med en ung man och ett barn som satt på mopeden. Vet inte om det var pappan till barnet eller en annan pojke/ man.
Barnet var ungefär 4-5 år och satt nästan i famnen på mannen/pappan. 
Det som förvånar mig är, hans kör sätt! Mitt i allt gasar han på med mopeden och skall börja köra bara på bakhjulet. Och med ett litet barn i famnen.

Nu frågar jag, mig och er? Är detta klokt beteende?
Hur ser framtiden ut för detta barn om han har en pappa eller släkting som lär barnet strax från liten att vara oförsiktig med mopedkörandet? 
Här körs otroligt mycket pojkar med bakhjulet enbart. Och med gasen i botten!

Funderade på, vad skulle jag göra om nån moped skulle vara upp och ner här nära oss? Hur tror ni det skulle gå med nacken, eller med deras liv? Såklart skulle jag ringa ambulans, men skulle den hinna i tid till olycksplatsen. Och skulle jag kunna hjälpa dem utan första hjälp grejor. Det är frågan?

Tänk efter före, föräldrar till mopobarn, föräldrar med småbarn, som har dem på mopederna och kör oförsiktigt!

Vet inte hur man kan varna tillräckligt mycket för att det skulle hjälpa!  Olyckor sker och ååå vilka följder.    ! ! !
Ledsen mormor / farmor Tita!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar