Bloggintresserade

21 aug. 2013

Magkänsla, sjätte sinnet, föraningar, man känner på sig... Mina tankar runt detta. Min magkänsla idag den kommer fram i skriften nedan!

Jag har många gånger funderat på detdär med magkänsla, och analyserat detta hit och dit. Sökte i google ordet magkänsla som var, intuitiv känsla, intuition. Jag har nog alltid vetat att det är samma sak, men ibland så tycker jag att det nog finns en liten nyans i dessa ord.
Jag har många gånger i livet haft en känning av att jag borde göra det ena eller det andra. När jag sen har gjort och lyssnat på uppmaningen, "en inre uppmaning" så märker jag, att jag gjorde rätt. Här får vi också ett ny synonym på intuitionen, en inre röst. 

Den inre rösten hör till andligheten. Inte som någon har sagt att det skulle vara psykiskt. Nej det är två vitt skilda saker. Man får inte blanda ihop andlighet och psykiska fenomen. 
Vi människor är uppbyggd av flera olika delar. Fysisk, psykisk, social och andlig del, och man kan också ta med den kulturella delen.
Inte har man några psykiska besvär ifall man har magkänsla/intuition/eller en inre röst som uppmanar en. Man hör inte röster, det sägs/uttrycks så, det är mera än inre uppmaning och känsla att jag borde gör si eller så.
Somliga människor tror att psyket och anden är samma sak eller själen och anden. Nej det är inte samma sak. Själen är psyket och anden är anden.
Om en del mår dålig mår hela människan dåligt.
Till andligheten hör t.ex. bön och religositet. Att ha en församling att gå till, kyrka eller annan andliga möten. Till psyket hör välmåendet, som kan inverka på ens mående, om du t.ex  inte vågar vara andlig eller inte vågara godkänna din reliositet. Likaså om man mår dåligt fysiskt, har fysiska besvär, börjar både psyket och det andliga lida. Allting påverkar allting. Vi är en helhet. Det går inte att skilja en del från vår kropp, man bör vårda alla delarna.
Tidigare sades det om religionen att den inte godkände psykiska sidan hos människan och att man var besatt av onda andar.  Onda Andar i männskan har också funnits i alla tider, men man får inte blande psyket och onda andar, att detta skulle vara samma sak. Detta är också två skilda saker. Det syns fortfarande i vår omgivning.  Man tror ännu att det är andlga problem som styr våra psyke, att man gjort någon synd som gör att människan mår psykiskt dåligt. Visserligen kan det också vara så, man får inte utesluta detta. Men vi har många psykiska diagnoser som inte hör till andligheten, men som gör att människan mår dåligt. Man behöver verkligen hjälp en kort eller längre tid, när man mår psykiskt dåligt. Då behöver man hjälp av psykologer och psykatern. Ibland behöver man medicin en kort tid och det skall man inte avsluta förrän läkaren ger lov till detta. Oftast minskas medicin efter hand när människan börjar må bättre. Obs..... Medicin + samtalsterapi och egen bearbetning. Detta är ett alternativ. 
Det kan också vara enbart samtalsterapi och egen bearbetning. Men vi skall minnas att det är viktigt att man följer de regler man får från läkaren eller terapeuten också det som de rekommenderar att man själv skall göra. 
Det finns vissa diagnoser  som gör att man ofta har blandat ihop, med att det är religionen som har gjort att människan 
mår dåligt. Det kan vara en mycket känslig person som reagerar på religiösa saker och sen i sin svåra sjukdom blandar ihop dessa saker och då tror man, att det är religonen som är orsaken till sjukdomen.  Det är inte så, utan det är sjukdomen som gör att människan uppfattar olika religiösa saker, som påverkat människan och kanske i sin psykiska tillstånd, hör röster som säger vad personen skall göra. 

Allt är svårtolkat, och allt skall ses från den sidan som personen befinner sig i, inte från en ensidig tolkning av sjukdomarna. Helheten, hela människan bör beaktas och ses. Vi bör SE människan! Vi vill bli SEDDA, precis som vi är!
Vi är oberoende av vilken diagnos/sjukdom vi har, är det då frågan om hjärtinfarkt eller en depression så är det en sjukdom, och en sjukdom skall behandlas, enligt vad läkarvetenskapen har undersökt, att är bra just för den sjukdomen. Det får inte vara skillnad på en fysisk sjukdom eller en psykisk sjukdom. Vi skall tänka som så, att människan har inte "HÄLSAN" Och har man inte hälsa så bör man få bot för den. Därför har olika vårpersonal och läkare fått sina kunskaper för att vårda och ge den vård som den sjukdomen behöver. Eftersom undersökningar pågår hela tiden och man söker nya utvägar - bot till alla olika sorters sjukdomar, så bör vi lita på, de människor som fått detta, till sin uppgift, att följa nyaster rönen som visar vad som är bra för olika sjukomar, som sen skall leda till HÄLSA.

När ni nu läst detta, obs, mina tankar om intuition, magkänsla, en inre uppmaning. Det viktigaste punkten i denna skriveri är: Min magkänsla idag, som är att skriva om helheten, för att nå och få hälsa. Hoppas ni fått en uppfattning om min intuition idag?

Ha en fin dag TITA

OBS Detta är helt mina tankar utgåender från det jag lärt mig under mina utbildningar som jag gått och under mina år i arbetslivet, det finns ingen källa om detta jag skrivit. Absolut mina egna funderingar! KL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar