Bloggintresserade

23 aug. 2013

Hur var vårdaren på 70 talet och vad vet en vårdare idag?

Jag satt här och funderade på säkerhets åtgärden på sjukhus och på olika åldringshem. Det som jag konstaterade att på 70 talet, hade man ingen undervisning angående säkerhetsåtgärden vid syrebehandling.
Blev förskräckt!
Minns tydlligt och klart att man aldrig tog upp annat än att man inte fick röka på samma ställe där man behandlade patientet med syre och inte tända ljus i rummet med syreaggregat.
Jag tog upp detta i mina lektionerna med studeranden de senaste åren när jag arbetade som vårdlärare och konstaterar att primärskötaren/närvårdaren är ofta den som skall ha hand om syregivning och se till att det går rätt till enligt ordination.
På 70 talet då jag studerade och var primärskötare, under 10 år, förrän jag for och studera vidare, var nog vi primärskötare som fullföljde ordination med syregivningen. Vi bara använde och kunde använda, men nu funderar jag, visste vi alla faror då? Vet inte, men hittade en bra länk som jag kopierar här nedan: 


http://www.vardhandboken.se/texter/oxygenbehandling/sakerhet-vid-behandling/

Samt ute i öppna vården:
http://www.vardhandboken.se/Texter/Oxygenbehandling/Behandling-utanfor-slutenvarden/

Tillämpning av syrebehandling:
http://www.vardhandboken.se/Texter/Oxygenbehandling/Att-ge-oxygen/

http://www.vardhandboken.se/Texter/Oxygenbehandling/Oversikt


Konstaterar att vårdare idag vet massor och mycket mera än tidigare. Tidigare lärde man sig i arbetslivet och idag lär sig vårdare massor i teorin och tillämpar endel i praktiken.
Men utbildningen var ju från 60-70 talet 1 år och idag är utbildningen 3 år. Det är ju klart att kunskapen ökar med en längre utbildning.

Bra att fundera och analysera efter 40 år i tjänst i olika uppgifter angående vården.

Jag vill föra vidare kunskaperna i syregivning så att vårdare åtminstonen idag vet vad de gör när de ger syre. En viktigt åtgärd inom vården. 


Ha det......
 TITA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar