Bloggintresserade

10 sep. 2021

Offermentalitet

The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem."

"Problemet är inte problemet. Problemet är din inställning till problemet."

"Jack Sparrow "

Läste en gång om offermentalitet. 
Kanske du säger: jag är inget offer!
Alla människor har en liten offerdel inom oss.

Om man vill nånting innerst inne, gör det! Och skyller man då på något eller någon för att inte nå det man vill.
Ta då av dig offertröjan. Det är det första du måste göra.
Det finns alltid en röst inom dig som säger och skyller allting på nån annan.

Det är  mammas eller pappas fel.
Det är skolans fel, eftersom jag blev mobbad.
Det är stadens fel eftersom de inte ordnar något åt ungdomarna
Jag är för ung
Jag är för gammal
Jag har haft otur
Det är samhällets fel
Det är arbetsgivarens fel
Det är fel på mina valda vänner, de förstår inte.
Min parner förstår mig inte
Mina vänner bryr sig inte om hur jag har det
Jag föddes med otur
De mina fodrar för mycket av mig
Det är jag som måste göra allt i hemmet
Min man gör ingenting i vårt gemenssama hem
Min fru gör inget utearbete, det är bara jag 
Min make/maka hindrar mig
Osv.

Konstigt nog vill dendär delen av dig hitta problem, med varför du inte lyckats med det du vill. Lägg bort din offer del och sträva till det du önskar och vill.
Ditt ego behöver problemet, för egot tror att du slipper enklare på så vis.
Egot känner sig trygg i sin tillvaro och vill lämna där.

Ta av dig offertröjan, och ta stegen mot dina önskningar som för dig dit du vill.
Bättre att ta små steg och vara i gång hela tiden. Alltså delmål till målet.

Vilket är ditt ursäkt för att nå målet? Släpp taget på det och börja söka din väg till målet

Vad vill just du göra i ditt liv egentligen?

Vad kan du  göra  idag  för att nå dit?

Gör det idag!

Du själv bestämmer och undanröj problemet, ta av dig offertröjan.

Allt gott till dig! 

Tita
(Egen bild, får symbolisera svåråtkommlig mål)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar