Bloggintresserade

26 feb. 2020

Givmildhet 👍


Går det i arv, att hjälpa!

Skall berätta om min mormor och min mamma.

När jag studerade på 70 talet, så sa min mormor åt mig att minns att studera och laga dig färdig med yrket, för det är bra att ha ett yrke. Hon var född 1891. Ni vet den tiden var det inte samma möjlighet som när jag blev ung och började studera. Mormor var en sån person som alltid hade lite pengar som hon sparade för, att kunna ge vid behov, åt den personen som besökte henne. Hon grävde i sin byrålåda och satte i förkläds fickan. Vid behov tog hon sin peng i handen och gav i smyg 20 mark, som det var den tiden. Det var mycket pengar för henne och för mig. Hon sa köp mat i Vasa så du inte behöver vara hungrig.  Sen köpte hon åt mig en korsstygns tavla av bykyrkan där hon bodde och sade åt mig, sy denna tavla när du får långsamt hem, för du skall hållas där tills du är färdig med studierna. Hon tänkte på allt och var givmild och god. Hon sa alltid, du får inte säg att jag givit något åt dig. 
Det var så tacksamt att få lite extra för när man studerar har man ju inte så mycket att komma med. Sen märkte jag att min mamma hade var  likadan som sin mamma med  att hjälpa. När jag var hem över helgen, så kunde hon komma med en liten summa i handen  och sa, jag har sparat åt dig lite, matpengar, eller busspengar så du kan komma hem till helgen.  Och hon gav pengarna alltid lite i smyg så ingen annan såg av mina syskon. Hon gjorde säkert lika åt dem. Det var jätteroligt och tacksamt att få en extra peng när man som mest behövde. Minns bådas givmildhet med tacksamhet och glädje.
Nu har jag märkt, att det har gått i arv också till mig. Ibland då mina barnbarn kommer på besök eller då jag är hos deras, kan jag ge en liten summa i smyg, precis som min mormor och mamma gjorde.  Det är egentligen, ett trevligt minne man ger åt dem. Man minns detta jämt och är tacksam för sina förfäder. Ingen av dem hade mycket av att ge, men de gav av det lilla de hade. Minns att båda sade nångång, 

” Ju mer du ger, dess mer får du tillbaka, för du blir välsignad, och får tusen gånger mer i gengäld på något sätt i livet” 

Med dessa ord idag ger jag er en tanke, på givmildheten!

En glad givare, blir välsignad och får tusen gånger igen.
Det behöver inte vara penningsmässigt, det kan vara på ett helt annat sätt som man får tillbaka med godhet från ovan.

❤️Med tacksamhet i hjärtat, för min mormor och mamma! ❤️

Välsignad dag till er! ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar