Bloggintresserade

8 jan. 2020

Fakta och sanning på livets stig!



Fakta och sanning på livets stig!

Fakta och sanning, är samma sak? Eller är det?

Båda orden används vid vetenskapliga studier att bevisa att någonting är sant och riktigt. 

Nu tänker jag mest på min egen sanning, min egen berättelse om händelser. Är den sann finns det nån fakta över min berättelse. Kan jag bevisa att jag talar sant?

Vissa upplevelser kan man uppleva på olika sätt. Min uppfattning, kanske beskriver hur jag uppfattade situationen. Din uppfattning kan vara en helt annan.  Men bådas uppfattning är sanning för just den personen.

För att bevisa bådas sanningar, behövs en gemensam nämnare, att största delen av bådas uppfattning är lika. En jämförelse görs, och analyseras. Sen kan man fastställa att händelsen är sann, eftersom all fakta stämmer överens med bådas uppfattning.

Men men, om uppfattningarna går i kors, vad gör man då!  Då hamnar man och söka fler faktorer flera andra uppfattningar om situation. 
Den ena säger du överdriver händelsen, du ljuger om situationen. Den andra säger, jag ljuger inte, såhär har jag upplevt händelsen. Dessa båda uppfattningar stämmer inte överens, och nu måste man ju då fundera vems uppfattning om fakta stämmer. Min eller den andras?

Tyvärr så upplever båda att min sanning är rätt. 
Då har man blandat ihop känslorna i sin händelse. Man borde se och fundera objektivt och se om vems sanning är närmast rätt?  Borde man ha en tredje part att lyssna och ta ställning objektivt?

Det tåls att funderar, också i privata sammanhang likasom i tvistiga frågor, ute i samhället!

Budskapet som jag vill ha fram  idag, är att fakta och sanning i olika frågor ligger inte bara i en enda människas uppfattning, utan sanningen kan vara tänkt ur allas uppfattning om situation! 
Så håll dig till en objektiv sanning och fakta! Lycka till!

Tita

Ett citat från Norrbotten Kuriren
”När de ”alternativa medierna” berättar hur samhället ser ut, när de ”avslöjar” nyheter har de ingen som helst ambition att leverera en hel och nyanserad bild. De drivs av en agenda, de har ett politiskt syfte och lyfter bara fram de fakta som stärker deras egen övertygelse. Det handlar om att vilseleda och sprida rena lögner. ”Sanningen” försvinner i dimridåerna av alternativa fakta för att göra liktänkande nöjda.”

(Bilden är lånad från nätet) 
bilden kunde beskrivas, din eller min fakta/ sanning är den rätt? Vilken väljes?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar