Bloggintresserade

12 nov. 2018

Att reflektera!

Att reflektera över .......
Att se saker och ting ur annorlunda synvinklar.....
Att filosofera........
Att analysera......

Jag satt och reflekterade över olika helg dagar som firas! 
Varför funderar jag på det? 
Det som förundrar mig är, affärsmännens snabba reklam och påhitt om försäljning av olika artiklar, till olika helgar!
Och vi människor går på den niten och köper massor med onödiga saker som vi inte behöver.
Tänk om vi för en gångs skull, skulle tänka på om vi behöver olika saker, som reklamerna visar.
Köper vi det vi behöver, eller för att den just nu ser lockande ut?
Likaså kläder, i senaste mode, måste vi ha årets modell på jumpern eller jackan? 

Nu när julen närmar sig, börjar man igen fundera på vad är nyttigt och nödvändigt, som man kunde köpa som julgåvor? 
Eller måste man ha julgåvor?

Borde man inte tänka på julens budskap? Vad är det för budskap med julfirande? Är det köpmännens penningsbegär och människornas HA begär som vi tillgodoser.

Hur är det med stressen? Stressar, mor i huset ihjäl sig? Det skall vara si och så med maten, städningen och julpyntandet.

Blir det barnens jul eller vuxnas festande?

Det är lika med alla högtider, är vi till för barnen, eller för våra egna festanden? Hur vill vi ha det? 

Vilka kriterier är viktiga för oss som familj, för oss som firar högtiderna? 

Är det köpandet, stressandet, att följa med strömmen och reklamerna som lockar oss till vårt handlande, det är frågan? 
Allt beror på hur vi tänker det?

Gemenskapen med släktet är också ofta en viktig del, av olika helgfirande och som hör till! Behöver man stressa över allt bestyr och ställande, går det inte att bara vara tillsammans? 

Hur vill du tänka och välja? 

Man får fundera och reflektera!

Tita

2 kommentarer:

  1. Jo det var en fråga som återkommer till varje jul och andra helger. Jag har det enkelt och lätt idag, ingen stress med julklappar! På min postlåda står det: INGEN REKLAM TACK! Så då är det ur världen :) Till barn och barnbarn blir det en gemensam gåva, som alla kan njuta av. Alla har huset fullt av både kläder och leksaker. Skrimskram köper inte jag mera! Tror att min familj sätter större värde på att umgås. Julen för mig är stilla julmusik, julens budskap och blicka tillbaka på barndoms jular.

    SvaraRadera
  2. Joo,,, tänk att det var nog elak typ som tog och skrapade bort från vår postlåda, då vi hade skrivit ingen reklam, borde köpa svart tusch penna och skriva på nytt, Sen hade någon lagt stenar i vår postlåda, jaaa och vem kan göra det?
    Jag tänkte Nog inte bara på jul utan också hela årets firande, med allt stressar upp folk och släkte, med köptvång...... gillar gemenskap men inte ett måste hela tiden, att man måste ha gåvor. Det ör det som stressar mig i alla fall? Vet inte om alla upplever samma sak? Vi får ha vår åsikter!

    SvaraRadera