Bloggintresserade

11 dec. 2016

Att välja på gott och ont?

Att välja på gott och ont?
Hela livet är att välja, det goda eller det onda!
💓💓💓💓💓💓💓
Att välja vardagsgöromålen, att välja yrke, att välja en livspartner, att välja var man bor, att välja hälsa i stället för sjukdom, att väja motion istället för lathet.
Det är mycket att välja, och jag tänker främst på hela livet.

Man väljer goda ting och man väljer onda ting.Om man väljer de goda, det ljusa, i livet och andligheten, då vill man gott åt alla i sin omgivning.

Väljer man det onda, det mörka, det olagliga livsstilen, då vill man inte gott åt sin nästa. Man hämnas, man söker fel, hittar fel hos andra och allt som finns runtomkring.
Jag frågar mig och de som läser, vad väljer du? Tar du med Gud i ditt liv? 
Frågar man sig, att är detta Guds vilja att jag gör såhär eller är det den onde som jag låter välja i mitt liv min väg? Då väljer jag njutningen som kanske tillfredställer en kort tid, eller då väljer jag det som alla tider har varit begärligt. Och så söker man tillåtelse och säger, ingalunda har Gud sagt detta? Och var står det att det här är fel? Man söker bekräftelse i det som man tror är rätt. Och orden ingalunda har Gud sagt........

Det är ett val att följa ljuset och det är ett val att följa mörkret.


Livet är ett val, på gott och ont! Var det så? Hur var det i paradiset för Eva och Adam? Vad gjorde de, fast Gud hade sagt åt dem, att du skall inte äta av .........

"Och Herren Gud bjöd mannen och sade: 'Av alla andra träd i lustgården må du fritt äta, men av kunskapens träd på gott och ont skall du icke äta, ty när du äter därav, skall du döden dö.'" (1 Mos 2:16-17)

Vi vet ju hur det gick. Och vet också idag hur det är, man föredrar att strunta i Guds vilja. De i paradiset lät sig luras av den onde - "denna världens herre", i berättelsen representerad av en orm - och valde att äta just den frukt som Gud förbjudit dem att äta. 
Vi väljer även idag att välja själv, och frågar inte vad är Guds vilja. I paradiset valde Adam och Eva att lita till den kunskap de själva kunde skaffa sig och själva bestämma över vad som var rätt eller fel. 
De valde att gå sin egen väg - och det blev en väg som kom att innebar möda och besvär, ibland, lite lycka och tillfredsställelse, men också mycket sorger, ondska och lidande. Och död.

Det är upp till dig vad du, vad vi, vill välja.
Vi får välja idag att finna frid i våra hjärtan och finna glädjen i att leva idag! Gör din dag i kraft av de ljusa tingen och fråga dig alltid är det Guds vilja?
Tita.
💜💜💜💜💜💜

2 kommentarer:

  1. Ja vi väljer själv och sen får vi ta ansvar över det vi valt. Tror nog att alla i grund och botten vill välja det goda men ibland händer det att det onda kommer in i ens liv, men det är ju aldrig försent att ändra på saker och ting, det sägs ju: "så länge det finns liv, finns det hopp" vi skall aldrig låta hoppet försvinna!

    SvaraRadera
  2. i hjärtat är alla människor goda, men någonstans under vägen går det fel, är det valet, eller är det den onde som lockat! Vad tror, du / ni? Den onde lurar i alla tillfällen. Så vi skall vara på vår vakt!
    Det finns en andlig sång som börjar ungefär såhär, led mig Herre varje dag....... tror att vi skall tänka så att låta Herren leda oss!

    SvaraRadera