Bloggintresserade

17 jan. 2011

Uppfostran, dressera, kuva, förmana, informera , vara ett exempel......tankar kring dessa ord

Min syster och jag satt och tänkte på dessa ord här idag. Min hjärna bearbetade dessa under tiden jag var ute och plogade snö.....
Jag fick ingen ro förrän jag satte mig ner och skrev mina tankar om detta. 

Tänkte först definiera dessa ord och se vad jag kommer till eller ev. vad någon annan har sagt om detta: 

1. UPPFOSTRAN: Är det att styra barnet dit man vill eller att vägleda barnet in i livet? I allmänhet kan man väl säga att man kan gå tillväga på båda sätten men kanske med lite olika resultat. 

På 1950- och 1960-talet ansågs det viktigt att föräldrarna inte skämde bort barnen, inte ens när det handlade om spädbarn. En sträng uppfostran var en bra uppfostran, det skulle vara system och struktur. Graden av lydnad var det som avgjorde om uppfostran hade lyckats. Det lades stor vikt vid att barn uppförde sig ordentligt. Många såg fysisk bestraffning – eller i alla fall hot om fysisk bestraffning – som en naturlig del av barnuppfostran. I den mån som föräldrarna sökte råd från fackfolk läste de gärna boken ”Sunt förnuft i barnavård och barnuppfostran” av den amerikanske barnläkaren Benjamin Spock, en bok som kom ut i stora upplagor världen över.
Dagens föräldrar vill gärna att deras barn ska få självförtroende och samtidigt vara sociala och bra på att samarbeta med andra. Det är få som känner igen sig i den auktoritära föräldrarollen från 1950 och 60-talet. Nu talar vi om förhandlingsgenerationen – där barn betraktar det som föräldrarna säger som förslag de kan godta eller förändra med hjälp av förhandlingar.

 Kopierar in här från en internet sida, här nedan: citatet.

"OLIKA FÖRÄLDRATYPER
I en del litteratur skiljer man mellan fyra olika föräldratyper: den auktoritära, den bestämda, den eftergivna och den oengagerade föräldern. Auktoritära föräldrar är stränga när det gäller uppförande, använder sig av bestraffning och är inte alltid så bra på att svara på barnets kontaktförsök. Bestämda föräldrar sätter tydliga gränser och ser till att barnen följer dem. De är måna om att föra en dialog med barnen och motivera varför de har satt upp vissa regler. Eftergivna föräldrar är intresserade och engagerade i sina barn. De lägger inte någon större vikt vid att markera gränser och kan ofta ge sig när det blir diskussioner om vad barnet får och inte får göra. Oengagerade föräldrar är inte så bra på att prata med barnen och lyssna på dem och är heller inte intresserade av att vägleda barnen i vad som är rätt och fel."
Här kan man ju själv fundera på hur är jag som förälder?
 
2. DRESSERA: (Fundera på samma gång, kan man använda detta för en människa)

När man dresserar djur så kan man använda detta ord för då lär man sig djurens beteende och sitt eget. Jag citerar en hästdresserare;
"Att vara en god ledare börjar inuti oss genom vad vi utstrålar, men kan befästas genom att som ryttare alltid vara lugn, rättvis och konsekvent i sin hantering.
Hästen är otroligt välvillig och generös och gör alltid sitt bästa för att vara oss till lags så länge den inte utsätts för obehag. Som vi behandlar hästen blir vi också behandlade tillbaka"
Och sen till hundar: 
Så allt man gör med hunden är dominant beteende (så länge hunden gör som du vill)...Att man dominerar en hund t ex betyder att man låter hunden välja mellan två faktorer där den mest behagliga ligger i riktningen som det som den som dominerar bestämt. Dvs hinder. Du dominerar inte din hund om du hindrar den med ett koppel att dra iväg, då håller du den fången. Har du en dressyrlänk i änden på kopplet så kan du tillfoga hunden ett obehag som är större än "obehaget" att promenera tex bredvid dig, då dominerar du hunden; svårt? Dvs "den som betyder mest" ur ett lingvistiskt perspektiv eller husbode ur samma perspektiv. Om du klickar in en hund på ett sök bland lådor t ex, så dominerar du hunden, den söker den låda där han får klick (och belöning) dvs den söker det mest behagliga.

Finns det människor som vill dressera sina barn? Finns det människor som vill dressera sina medmänniskor?
 
 3. KUVA=tämja, (kan man göra detta på ett barn, eller på en människa)(är det rätt?)
Ta bort ens egen vilja, göra personen medgörlig. osv. Ordet dressera kommer också in i samma som ett synonym ord. Konstigt nog kommer också ordet att ha kontroll över en annan människa.
Vill man ha kontroll över en annan människa? Vill du kuva, tämja henne/ honom enl. ditt tycke?
  
4. FÖRMANA:
Så skall du tala; och du skall förmana och tillrättavisa dem med all myndighet. Låt ingen förakta dig. Titus 2:15 ur Bibeln.
Banna, tillrättavisa, skälla, klandra, förebrå, näpsa, huta åt, dessa ord är synonyma till förmana.

Det här tycker jag själv är en viktig del i uppfostran att man förmanar sina barn om vad som är rätt och fel.......enligt Bibeln. 
Men sen om vi tänker på de andra ordern förebrå , huta åt, klandra, skälla som är synonymer, så anser jag nog att det hör inte till en god uppfostran.
Vad säger du som läser detta?


5. INFORMERA: 
Jag tror att alla vet vad informera betyder så jag går inte närmare in på det, utan konstaterar att i uppfostran och samarbete med sina barn, så är informationen viktig. Det får då vara, vad som helst som gäller inom familjen. Berätta hur man mår, hur man känner sig och hur man vill ha det. Jag tror att alla är överens med mig om detta. Så jag skriver inte mer om detta just nu.

6. ATT VARA ETT EXEMPEL: 
Den bästa kombinationen verkar vara om barnet växer upp i en kärleksfull miljö med tydliga gränser, barn som växer upp i en lugn miljö och känner sig trygga får lugna föräldrar som inte behöver bekymra sig så mycket vilket ger lugna barn o.s.v. 
Det livet vi lever är det liv vi Skapa
Ja livet är en kreativ konst. Förväntningarna är ofta självuppfyllande. Om vi förväntar oss att livet skall vara bra, om vi anser att det är fyllt med möjligheter och anledning att fira, då kommer vi att märka dessa saker och levs så att man främjar dem, även utan medveten avsikt. Du kan vårda en grundläggande inställning till livet, och om du inte tar kontroll över det, så tar någon annan kontroll över det. 
Här inser jag att vi inte får ta kontroll över våra barn och medmänniskor utan var och en skall ta ansvar över sina liv, genom att lära sig av vad som är rätt och fel(t.ex.) Du kan inte binda fast dina barn eller medmänniskor i koppel och säga att såhär bör du göra, som jag befaller dig. 
Vad jag menar med kontroll över ditt eget liv, är att du själv tar ansvar över ditt liv och att du också ger ansvar åt dina medmänniskor och barn att ta ansvar för sina liv. 
Hoppas ni förstå vad jag menar. 

Var ett exempel för dina barn, och de människor som du umgås med. Du kan inte förändra någon, men du kan visa hur du är och på så sätt kan du ändra människors attityder till livet och till olika saker i din omgivning. 
 
Det kom i mina tankar också en sån sak att om man ser att barn far illa på något sätt, det får då vara egna barnbarn eller andras barn, så borde man nog våga och kunna säga till om det utan att någon tycker att man blanda sig i........Livet är alldeles för kort för att man slarvar bort den med oväsentliga saker, men livet är dyrbart för att låta barnen fara illa och bli illa behandlad. 

Bättre att våga säga, än att låta barnen fara illa och ta skada för ett helt långt liv!
Hoppas att jag kunnat ge ansvar och ge vägkost i  mina barns liv.
Denna ovanstående tankar vill jag ge vidare, fast jag inte själv ha kunnat vara ett gott exempel i varje punkt. Huvudsaken är att man gör så gott man kan.

Ha en fin dag! 
TITA

1 kommentar:

  1. Hoppas ni ger svar på denna sida skulle vara trevligt att ha det samlat här....
    häls. TITA

    SvaraRadera