Bloggintresserade

18 jan. 2011

Fånga dagen!


Fick en fin bok av min äldsta sons  och hans fru till julklapp. Jag tror att det var hans fru som hade hittat boken och tyckte att den passar åt mig. Och nog har jag tyckt om boken. Den är väldigt bra och man ställs inför tanken att tänka efter vad som är viktigt här i livet. Boken är skriven av Philip Simmons. Den heter faktiskt Fånga dagen och under den står det Ett vanligt livs välsignelser....
Jag ha läst den i repriser och funderat på olika saker under läsandet gång.  "Att lära sig falla" är något som jag inte riktigt ännu har kommit underfynd med, men kanske nog när jag läst boken från pärm till pärm. Hittade något som skulle passa in i meningen att lära sig falla.......följande meningar är från boken sidan 30 -31
"Vänta inte på att det ska inträffa en tragedi innan du lär dig att uppskatta de små tingen i livet. Du skall inte behöva bli jagad av blodtörstiga tigrar eller kasta dig nerför stup för att kunna njuta sötman i en jordgubbe.
Stanna och lukta  på en blomma. Eller stanna åtminstone till nästa gång du råkar ut för ett skyfall och ta dig tid att betrakta skådespelet.
Räkna glädjeämnena. Uppskatta vad du har i stället för att klaga över det som du inte har. "
Fina meningar som jag faktiskt har lärt mig under livets gång. Att man ser det små vackra tingen och händelser i livet som en gåva....Till exempel att sitta på terassen och njuta av årstiderna och se fåglarna flyga och bygga bon och mina "andar" som kommer och vill ha bröd och frön. Sitta i båten och höra vågorna skvalpa mot båt sidan. Vara i husbilen en regnig dag och höra regnet mot taket och man sitter där inne i husbilen och läser en bra bok eller rent av man sitter och stickar. Eller när jag är här hemma och det är över 20 grader kallt där ute och man får sitta i brasans värme och ha det varmt. Eller när barnbarnen kommer och frågar fammo-mommo får vi ta en glass..... :) detta är roligt! Eller när någon av barnen kommer: vi kom på kaffe....allt detta känns faktiskt riktigt rolig och det är ju att fånga dagen.....
Något som jag tycker också är väldigt trevligt ...när jag och mina systrar har en egen sida på facebooken där vi kan träffas och berätta dagens händelser likaså med övriga i släktet ett eget ställe att rapportera och sen får var och en svara om de vill...Men för mig känns detta väldigt givande, därför att då får var och en läsa när de vill och har lust och förstås tid...... Man ger då lite av sin egen historia på samma gång, eftersom man får ner sina tankar som man kanske inte heller hinner diskutera när man träffas.
 När man träffas så är det full rulle med barnbarnen och liknande,,,,,som nog också är givande, men diskussionen blir inte likadan. .....
Fånga dagen har givit många fina tankar och inspiration....Så jag uppmanar alla att fånga dagen idag!
Tita

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar