Bloggintresserade

22 nov. 2023

Ord är som spikar……..tänk före förrän du häver ur dig elakheter..%

 


Ord är som spikar………

Det var en gång, en händelse som gjorde att jag började fundera på hur ord kan såra. Livet är inte alltid så enkelt som man kan tro. Nu just har jag paus med motionen och mat tänkandet, tankarna går till 2019 minns, då vi med mycket möda kunde ställa oss till resan.  Alla olika händelser i livet hade ställt till det med bromsar, som man nu idag tar som prövningar, kanske också lett till att man kan vara tacksam för livet just nu och gläds över det.
Tänk att det regnar,  några droppar, +26 grader och vi kan  sitta under tak och se oss omkring och det doftar gott av lunchmat som vi kan förnimma hit upp på balkongen.

Det är svårt att fatta att ord kan såra, sitter jag och tänker och det är just det som är det ledsammaste, när det inte finns förståelse och empati i aggeranden, så blir det elakheter och avundsjuka som skiner igenom de elaka orden.  Ibland kan man inte ställa upp på allt när livets prövningar sätter stopp. 

Ett förlåtande hjärta som är empatisk är ett måste för fortsättningen i livets viller valla. Fast man drar ut spiken och tänker att jag skall förlåta detta. Så är hålet kvar efter spiken. Men förlåt ändå, skulle moder Teresa säga.

”Människor är ofta orimliga och självcentrerade. Förlåt dem ändå.”
Moder Teresa

 

I livets villervalla
Vi gå på skilda håll
Vi mötas och vi spela vår roll

Vi dölja våra tankar,
vi dölja våra sår
Och vårt hjärta som bankar och slår

Vi haka våra skyltar
Var morgon på vår grind
Och prata om väder och vind -

I livets villervalla
Så nära vi gå -
Men så fjärran från varandra ändå.

dikten av Nils Ferlin

Här ovan har jag skrivit moder Teresas citat
Och Nils Ferlins dikt.
Med dessa ord, försöker jag tänka positivt, förlåta människor som är elaka och tyda allt till det bästa.

Tita





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar