Bloggintresserade

29 nov. 2023

Morgon mellan bergen…. %


Morgon mellan bergen eller som psalmsångare skriver:
Kopierar texten här nedan.

1. Morgon mellan fjällen,
hör hur bäck och flod,
sorlande mot hällen,
sjunger: Gud är god,
Gud är god!

2. Se, hur dagen bräcker,
fram går ljusets flod.
Dalen, som den väcker,
svarar: Gud är god,
Gud är god!

3. Skogens grenar glittrar,
och med gladligt mod
fåglarna, som kvittrar,
sjunger: Gud är god,
Gud är god!

4. Själ, vak upp och svara
dem med nyfött mod.
Höj din lovsång klara:
Gud, vår Gud, är god,
Gud är god.

Text: Christoph von Schmid 1812 (44 år) "Der Morgen im Gebirge", eng. text "Morn amid the mountains", sv. övers. Betty Ehrenborg-Posse 1852, ngt bearb.
Musik: Johann Adam Anthes 1824 (36 år)

Igår då vi gick som vanligt på vår länk, så kändes det som psalmsångaren skrivt, Gud är god, att vi skall vara tacksam för dagen och stunden.  Tacka och ta emot Herrens gåvor.  
Människor stressar och har bråttomt till sina jobb, med sina sysselsättningar, hinner inte njuta av dagens, natur eller omgivning.  Fast jag och mannen har ledigt som bäst, skall det vara program hela tiden, från det ena till det andra. 
Jag är den personen som behöver stilla mig i tankar och sitta och analysera händelser vi varit med om och fundera på hur det det var. Om jag får stress blir jag flunssig, trött och håglös. Jag måste verkligen vila ibland. 
Vissa människor tycker om program, och söker program, men det tycker inte jag . Kan mycket bra vara utan tidsbundna evenemang och njuta av det.
Jag har haft för mycket tider att passa under arbetet, så när jag är ledig, måste jag ha så lite tidsbundna program och träffar, som möjligt.
Det är bra med olikheter hos människor, man kanske kan passa in i mönstret en kort tid, men inte en längre närvaro. Så skönt att alla inte är lika. 

Familj är inte vems blod du har, det är vilka du älskar och vilka som älskar dig…”
Okännd citat!

”Omge dig med saker och vänner som du tycker om. Personer som aldrig hör av sig kan du strunta i.”
Okänkd citat!

De två citaten hittade jag ingen som sagt detta, men de är inte mina! 

Ha en fin och givande dag, när du läser detta!

Tita

( egna foton)







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar