Bloggintresserade

10 nov. 2023

Mytomani…. %

”Mytomani”

Idag refererar jag lite om att ljuga.
Nå varför igen, skrev för en tid sedan om fabulera att ljuga eller att tala osanning. Denna skrift idag tänker jag mera på mytomani och varför man ljuger.

Läste en gång i litteraturen under min studietid och skriver detta nu ur mitt minne. Det kan tänkas att jag inte minns allt 100 % rätt, men det jag skriver är ur min egen tolkning hur jag uppfattat mytomani, eller rättare sagt att ljuga.
Tvångsmässighet att ljuga, eller orsak till ljugandet är oförklarigt. 
Den person som ljuger, märker ofta först då när hon eller han ljugit först då de sagt hela meningen. Ibland vet de inte ens om att de ljugit. Att ljuga kan vara rent bara en reflex. Kan var ett symtom, att personen har dålig självkänsla, men har ändå inte en psykisk diagnos. Ibland kan pesonen vara en narcistisk person eller ha paranoia, schizofreni kan förekomma och olika tvångstankar, eller också psykopatisk personlighets störning.
Den mytomana känner ingen skuld inför andra, när personen ljuger. Det är kanske en test för sin omgivning, för att få dem att tror på  ljögnerna, fast det kan vara obetydligt i slutändan om folk tror på deras lögner eller inte.  Mytomanen vill kanske skapa en overklig bild om sig själv som inte har huvud eller svans.  Orsaken till varför man ljuger kan vara, att bakgrunden blir mera spännande eller att omgivningen tycker synd om en, eller så vill man manipulelra omgivningen för att få egna fördelar. Endel som ljuger tror själv på sina lögner. Det finns också sådana som inte tror på sina lögner.

Det jag mest kommer ihåg från arbetslivet är, att det ofta sagt att mytomanerna, saknar sjukdomsinsikt. Därför kan de inte heller söka hjälp för det.  
Om man märker att någon ljuger, då är det bäst att strax säga till om det och säga nu ljuger du, det är att konfrontera  omedelbart, kanske man får personen att tänka i rätt banor. 

Det jag i verkliga livet har upplevt, att när någon ljuger, då ser man på kroppspråket, man gör ögonrörelser lite oroligt och ögonkontakten blir dålig, när personen ljuger. Kanske man ser åt ett annat håll eller att man blir osäker på sina ord.

Idagens läge med sociala medierna. Kan man bluffa folk med olika skriverier som inte är sanna. Man ger ut på Twitter, Instagram och Facebooken, en overklig bild om sin familj, sina vänner, sitt liv. Den verkliga jaget kommer sällan fram. Sällan skriver man om sina sjukdomar, sitt mående och sina problem. Man skriver för det mesta sånt som är positivt, ger ut bara fina bilder som kanske endast är tillfälliga trevliga stunder. 
I princip, lär vi oss alla att inte tala sanning, genom den sociala medierna.
Eller vad säger du? Eller ger vi ut bara det som är en fin glansbild av våra liv?

Tänk på saken! Allt gott till alla läsare!

Tita

P.s. Det jag skriver är mina egna funderingar, från mitt tidigare jobbliv och dagens live liv! ☺️😌😂😉 

Tror ni de växer på hösten på gårdsplanen eller är det på våren? Om jag påstår att jag hittade på hösten så då ljuger jag , men om jag säger på våren så då talar jag sanning. 
(Bilden är taget på våren 2023)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar