Bloggintresserade

14 feb. 2023

Normal, onormal eller unik Det är frågan ? 🧚🏼%

Ibland funderar man på,
normalitetsbegreppet !
Vad är normalt och 
vad är icke normalt?

Satt på en kurs där det var en psykiater som höll föreläsning.
Mycket intressant ämne om normalitets begreppet. 
Han frågade av oss, efter att han gav några exempel. 
Är det normalt att kolla elplattan, när ni är på väg ut och handla?
Joo sade vi, såklart kan man göra det.
Sen fortsatte han på samma exempel…..
Ni går ut stänger dörren, kommer på att stängde jag plattan eller, 
kollade jag inte att plattan var stängd?
Då går du in på nytt och kollar plattan.
Plattan är stängd……
Så går du ut på nytt…….
Och igen funderar du… var nog plattan stängd ?
Så går du in på nytt och kollar att plattan är nog stängd.
Då frågar vår föreläsare ?
Tycker ni att detta är normalt?
Vi svarar nog alla att det nog inte är normalt att kolla sådär många gånger!
Då svarar han åt oss. Precis det !
En bra regel skall jag ge er, när det onormala tar över det normala
beteende i livsföringen, då kan man räkna det som
onormalt.

Hur tror ni att känslan är i denna situation?
Ångestfulld?
Tvångsmässigt beteende, med tvångshandlingar.
Ett måste om jag inte gör, så kommer något att hända, 
huset börjar brinna och det är mitt fel.
Känslan, kan vara skräck eller katastrof, panik.

Motivet, med detta som jag skriver idag, 
är verkligen den, att vi ofta kan säga om någon inte är som alla andra,
att han / hon är inte normal. 
Motivet kan vara att man sätter gränsen som normal,
med egna egenskaper, då är personen normal,
 om personen inte är som jag, då är man onormal.

Mitt budskap är idag, vad är motivet, är du arg på pesonen, 
eller osams med denne?

Hur kan man påstå att någon är onormal?

Analycera till allra först, normalbegreppet!
Försök fundera på varför vill du säga att personen är onormal?


Är jag normal, eller onormal, eller är jag en unik person.
Utgår vi från det är vi alla unika, ingen är onormal.
Du är UNIK!

Allt gott till dig! 

Tita




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar