Bloggintresserade

24 feb. 2023

Intressant 🏃🏻‍♀️🚴🏻‍♂️%

 Intressant fenomen!

Det är roligt att träffa olika människor när man är ute och går.

För kanske tre veckor sen mötte jag en man som cyklade, han hälsa och sade på finska, vilken vacker dag vi har i dag. Jag svarade, joo verkligen en fin dag.

Han cyklade ganska hårt, för han hade en sportcykel.

När jag sen gick hemåt körde han förbi mig igen, och pratade nånting som jag inte hörde. 

Jag blev lite skrämd, då han kom så snabbt, så jag sa på svenska du skrämmer livet av mig då du kom så hastigt.

Häromdagen så träffade jag samma man med samma cykel och han hade stannat och snöt sig. Han började prata, frågade om jag är finsk eller svensk.

Jag svarade jag kan båda språken, så det spelar ingen roll.

Nå han berättade att han bott i Sverige 30 år. Sist i Falun, sen var han i finnskogarna och skogsarbetade, nära norska gränsen.

Men nu har han flyttat till Finland tillbaka. Polisen hade farit iväg med hans körkort och bilen togs bort.

De påstod att han hade kört för saktar. Men så berättar han följande:

Han hade varit med om en olycka och fått hjärnblödning och blev diagnostiserad som Azheimer sjuk här i Finland. Jag har ingen minnesförlust säger han. 

Jag tänkte…..

Han kände ju igen mig från förra gången han träffade mig, för han sade igen,  nytt taas on kaunis päivä. Så närminnet var det inte nå fel på.

Så jag undrar verkligen om han var alzeimer sjuk?

När man träffar folk en kort stund, så ser man inte hur de fungerar i verkligheten. Han sa att han är född 24.08. Och då fyller han 87 år. Han var spänstig i rörelsen och cyklade snabbt. Man skulle aldrig ha trott att han var så gammal. Möjligen mellan 75 -78 år.  Kanske man får säga i detta fall skenet bedrar! 😉

Det är intressant att träffa olika livsöden! Man får ibland långa livsberättelser när man stannar upp om någon börjar prata.

Hälsar man på folk först, så ser man hur glad de kan bli.

Ibland är det ju verkligen ensamma människor, som börjar prata, kanske man är den enda människan som personen talar med under en dag. Därför skrev jag som rubrik, intressant fenomen. För denna man var inte den första, eller den sista, som börjar prata.

Med vänlighet på motionsturer, ser man hur folk är glada, då man pratar och hälsar.

Allt gott till dig idag!

Tita


Eget foto… på spåret. Taget 24.02.2023


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar