Bloggintresserade

4 feb. 2023

Egot har alltid rätt och andra fel🥇%

” När ego kapar visdom blir det ideologi. För egot har ett enormt behov av att ha rätt. För att ha rätt behöver egot nära människor som har fel.” Tommy Hellsten


Ego står för jaget i Sigmund Freuds strukturmodell över människans psyke: Detet eller Id, den del av psyket, som alltid förblir i det omedvetna och innefattar människans grundläggande instinkter och drifter. Överjaget eller Super-Ego, som fungerar som samvete och styr över jaget. Osv. Läs gärna mera om detta i Freuds teori. 


Varför detta skriveri idag?

Joo, hade 2 mardrömmar, en väckte mig ur sömnen den andra väcktes jag också av och fick stiga upp för att blanda bort mina tankar. Kokade tee och åt knäckebröd med ägg tidigt på morgonen.  Mardrömmar kan kännas så verkliga. Båda kändes så sanna. Den första tog jag reda på att den inte var sann. Den andra, fick jag övertyga mig att den inte heller är sann och jag blev så tacksam, att personen med starkt ego, inte finns i mitt liv, utan det var verkligen en mardröm.

Vissa människor äger inte ett samvete och godkänner inte heller att de har gjort fel. Dessa människor med egoistisk natur, kan inte känna empati för andra. Andra har alltid fel, men själv har man alltid rätt. 

Med detta avslutar jag morgonens mardröm, som till slut blev ganska positiv! 

Allt gott till er alla!


Tita


(Bilden är lånad från pedagogiska citat)






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar