Bloggintresserade

30 juli 2022

Perfekt

 

Perfekt, perfektionister

Kommer att skriva lite om verkliga äkta händelser från eget liv.
 För att man skall förstå ordet perfekt, så skriver jag in några synonymer till perfekt, fulländad, fullkomlig, utmärkt, felfri, idealisk, ideal, mönstergill, otadlig, oklanderlig, toppen, tiptop, mästerlig, ...

Perfekt är jag det?
Nej det är jag inte, långtifrån.
Kom till den slutsatsen, tur är jag inte det. Kommer aldrig att bli det heller.

Vi hade gäster här för en tid sedan. Och jag hade nog tänkt att ordna lite snyggare i rummen, men hann aldrig göra det. Dagen efter skulle få gäster. Hur blev det?
Det blev att sitta i husbiln dagen före och vänta på att gubben skulle bli klar med dagskirurgin i Kokkola.  Det blev en lång dag att sitta i regnvädret. Tur att vi har husbilen. 
Följande dag fick vi gäster, hann aldrig ens torka dam eller plocka bort det som inte hör hemma på stolar och bord i vardagsrummet.


Veckan före hade jag själv varit på kirurgiska polikliniken i Vasa på kontroll. 
Då hann jag inte heller göra huset i ordning. Mycket annat, blev också ordnat, men hemmet kom i andra hand. Huset är fortfarande full av dam och skräp här och där som borde ordnas med. Men ser ni en perfekt människa är jag inte, och kommer aldrig att bli, som tur. 😉

Nå, lite besvär blir det ju att tänka så här efteråt, vad tänkte våra gäster? 
Oj vad slarvig de är? Eller att vi inte bryr oss om att ha ordning och reda runtomkring? 

Nå saken är ju den, att gästerna visste aldrig, hur vår tidtabell var och  hur mycket den psykiska processen inverkar på, att hinna med, som  spelar en stor roll. 
Skulle såhär efteåt kan jag  säga, att den psykiskt sidan har inte alls hunnit med, på många år, när det gäller hälsan och åtgärden. 
Allt runtomkring  kommer verkligen i andra hand och man bryr sig inte om att vara perfekt. 

Lite mer i ordning är nog min grund natur, så nog lider man ju lite av att man aldrig hann med att göra huset i skick. 

Tankar nu just: 
Perfekt och perfekt....
Felfri och fullkomlig är jag inte, blir det inte, vill det inte.

Mänsklig och gästvänlig är bättre än perfektionist!
Så gott folk, är du, är ni, perfekta?
Vill ni vara det?

Trevlig kväll och njut av att vara mänsklig! 

Tita






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar