Bloggintresserade

16 apr. 2021

Tårar!


Tårar!

Glädje tårar, skratt tårar, ledsen tårar, sorgetårar!
Tårar är känslor! Man visar känslor, sorg och glädje.

Tex.
En gång blev mina skratt tårar, ett uttryck för sorg och saknad då min mormor dött. Den gången minns jag hur förvånad jag blev. Jag var på begravning, i ett kapell och min dotter som då var liten satt bredvid mig och hon sa nånting då kantorn började sjunga så hårt att taket nästan lyfte. Då fick jag ett skratt attack, och skrattet tänkte aldrig ta slut. Det rann tårar och skrattet bubblade. Jag har aldrig varit med om liknade, det kändes pinsamt mitt i begravningen.  Och fick viska åt dottern att vi får inte skratta, det är min mormors begravning.  Det var en annorlunda sorgereaktion, för mig, det slog över till gråtskratt.

Mina flickor och jag kan få roligt av ingenting. Någon av oss säger någonting och så mitt i allt, blir det sagda ordet så humoristiskt så vi brister ut i skratt, vi kan nästan inte sluta skratta, tårarna rinner och skrattet tar inte slut. Och flera dagar efter så kan vi bara tänka på det och pusta ut i skratt. Och det roliga i det, är att till slut skrattar vi bara åt att vi skrattar. 
Det är jätteroligt att skratta nästan åt ingenting. Kanske man kan kalla det för befriande skratt? 

Tårar kan ju också börja rinna när man är på länk, ifall det blåser eller det dammar på vägen. Men i det behövs det inga känslor, utan det är vädret som gör tårar. 

Ledsen tårar kan yppa sig när man är ledsen och besviken. Tårarna kommer då man tänker på orsaken till att man är ledsen. 
Gråten kan komma i attacker. När man slappnar av går det över. 
Också vid sorg kan gråten vara befriande. Det lättar när man fått gråta! 

Om någon gjort en besviken, på ett eller annat sätt, så gråter hjärtat, och ibland också med tårar.   
Tårar är överlag befriande, det är lättare efteråt att gå vidare, och hitta nya vinklingar på orsaken till tårarna. 

Önskar alla allt gott i tårflödet, oberoende om det är glädjetårar eller sorgetårar.

Tita

(Bilden med text är lånat från nätet!)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar