Bloggintresserade

5 apr. 2021

Sanningsenlig, äkthet!


05.04.2021 Tankar på Påsk annandags morgon!

Tankarna som kom, hör inte till påskens budskap, inte direkt. Indirekt hör det väl nog till påsken, eftersom vi alla bör vara ärliga och uppriktiga mot oss själva och andra.  
Så budskapet är, var sanningsenligt och med dessa tankar går jag framåt!  

Gick igenom ordet sanningsenlig och kom fram till, hålla sig till sanningen, kunde tolkas också som ärlighet, uppriktighet,  äkthet, vara rakt på sak,  hederlig, korrekt, sann, sannfärdig, autentisk, uppriktig, kunde jämföras med sanningsenlig.
Sen tänkte jag på motsatta orden, tex fabulera, ljuga,  överdriva, försköna, har uppfattat verkligheten på ett annat sätt, narra, oäkta, ser med andra ögon, som inte stämmer överens med verkligheten,  tolkar fel, kringgå sanningen.

Man kan hitta nästan hur många ord och meningar på det motsatta.  
Varför tänker jag på detta nu just?

Svar: jag önskar och hoppas att jag alltid varit sanningsenlig, att man talat sanning, för jag har alltid försökt var äkta och föra fram det som är sant. Men jag har ändå märkt att när man talat sanning så blir man inte betrodd, utan alltid har någon förstått  det man sagt på ett helt annat sätt. 
Mina tankar idag och tankar tidigare har också varit runt dessa ord, om äkthet, sanningsenligt.   
Min personlighet är verkligen den att jag vill vara sanningsenlig och äkta i det jag sysslar med. Därför kan jag ingenting om nån tolkar saker och ting fel, med sin uppfattning.
Därför vill jag vara uppriktig med min budskap att man alltid skulle hålla sig till sanning, inte fabulera och söka kringgå verkligheten. 

Kopierar en dikt från poeten.se

Ӏkthet

vad är väl sanningens spröda språk 
mot mytomanens maniska magi 

koja mot luftslott 
historia mot skröna 
öken mot hägring 
nykterhet mot rus 

men 

luftslotten skingras medan kojan består 
skrönan skrattas bort medan historian påverkar 
hägringen försvinner medan öknens stjärnor skimrar 
ruset glömmer medan nykterheten minns 

hur lätt och lockande lögnen än låter 
sanningen alltid vackrast är.”

Dessa tankar påskdagen 2021! 

Ha en fin dag, här regnar det och är svalt! 

Tita



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar