Bloggintresserade

19 nov. 2020

Vitlök och Ingefära

VITLÖK  OCH INGEFÄRA

Intressant med olika kryddor som vi andväder i matlagning, hur hälsosamma dessa kryddor, är och vad de är bra för. Jag slog upp i google lite om vitlök och ingefäran. Gillar dem båda som ger maten god smak, visserligen i måttliga mängder. 
Brukar sätta med i salladen 1 klyfta vitlök så det räcker till både mig och min man. Ingefäradyck, kokar jag av ingeföraroten som jag skalar och tvättar sätter i en kanna små bitar och låter stå i kokande vatten, sätter sen i flaskor i kylskåpet, utan socker eller honung. Dricker till maten ett glas, som jag blandar ut med lite vatten, annars blir drycken för stark. Vill jag ha ingefära i te, så kokar jag tevatten och häller lite ingefära i koppen och sätter varm vatten med och lite honung. Jättegott!

Googlade nedan om  vitlöken.
Allt inom ”citat” är från google, inte mina egna ord.
”De effekter som finns beskrivna är:
-Lindrar förkylningssymtom
-Fungerar antibakteriellt och antiviralt samt även för svamp och paraciter
-Boostar immunförsvaret
-Normaliserar blodtrycket
-Normaliserar blodfetter
-Smärtlindrande
-Förbättrar oren hy
-Stärker njurfunktionen
-De eteriska oljorna stimulerar levern att bilda viktiga enzymer
-Förbättrar upptaget av bla. järn.

Hur mycket ska jag äta för hälsan?
Ät gärna 1 – 2 färska klyftor om dagen för att stärka hälsan.
För lindring av smärta och pågående övre luftvägsinfektioner behövs minst 2 klyftor/dag
Har du mycket infektioner boosta med 2 färska vitlöksklyftor/dag under en period tillsammans med en halv pressad ekologisk citron och riven ingefära.
Det sägs att 1 mg av den verksamma beståndsdelen allicin är 15 gånger mer verksam än penicillin, vid infektioner. Allicinet finns endast i färska klyftor, så ät den rå som den är eller pressa i vitlöken i anslutning till servering.
Allicin används inom funktionsmedicin som ett effektivt medel vid dysbios och obalanser i mikrofloran i tarmen, då i form av extrakt i koncentrerad form som kosttillskott. Vitlök plus
OBS! Kan förstärka effekten av blodförtunnande mediciner!

Googlade detta om ingefäran.

Vad är ingefära bra för?
Ingefära dämpar inflammation

Forskning har slagit fast att ingefära är en av de mest antiinflammatoriska råvarorna som finns. Det betyder att ingefära är mycket bra på att motverka inflammationer i din kropp. Det är ingefärans skyhöga innehåll av gingeroler, växtämnen, som verkar effektivt mot inflammation.

Ingefära motverkar illamående
Flera stora studier har dokumenterat att ingefära är effektivt mot illamående, oavsett om den beror på sjösjuka, åksjuka, baksmälla eller eller cellgiftsbehandling. Effekten beror på att ingefära hämmar serotonin-receptorerna, som påverkar centrumet för illamående i hjärnan, och påverkar dina nervbanor i tarmarna.

Ingefära stärker ditt immunförsvar
Ingefära stärker ditt immunförsvar så att det blir bättre på att bekämpa virus som angriper kroppen, t ex förkylningsvirus. Du behöver dock komma upp i omkring 5 gram om dagen för att få effekt och vanligen det dubbla om du får i dig ingefära via shots.

Ingefära motverkar artros
Ingefärsextrakt har visat sig motverka stelhet och smärtor hos patienter med artros i knän och höfter. Främst är det gingerolerna, som motverkar inflammation i kroppen, som kan ta åt sig äran för effekten.

Ingefära sänker blodtrycket
Ingefära är rik på kalium som ökar blodtillförseln till huden. Därmed sänks blodtrycket i kroppen, vilket minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Ingefära lindrar ömma muskler
Tränar du hårt och har ofta ömma muskler kan du med fördel äta ingefära. Studier visar nämligen att ingefära kan lindra muskelömhet efter träning. Återigen är det gingerolerna som motverkar den inflammation som kan uppstå i kroppen efter ett hårt träningspass.”

Detta påstås, om vitlöken och ingefäran.
Hur mycket det stämmer, vet jag inte. Påstås nog att enligt undersökning, men är den tillförlitlig vet jag inte. 
Båda sorterna gillar jag i matlagningen. 
Intressant att läsa mera om det man tillagar sin mat av.

Allt gott i höstmörkret och pandemin! 
Läs gärna mera om den mat du gillar och lagar!

Tita



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar