Bloggintresserade

11 mars 2017

Processer, uthållighet, egenvård


Intressant att läsa det man skrivit tidigare. Och ibland så flinar man åt sina egna funderingar och skriverier.
Hälsan är nära hjärtat för alla, det är det för mig också. Frågan är förstås hur och vad vill man göra för sin hälsa?

Att jag är en process människa skrev jag på min blogg när jag började blogga. Jag sätter en tanke i gång och när den är i gång så mognar tankarna lite i gången.

Ingen människa är ändå så stark och orkar med sina målsättningar, att man inte får en svacka i sitt tänkande.
Motionerande är viktigt för mig, på grund av min ohälsa i metaboliska syndromet. Dieten likaså. När man får en svacka i hälsotänkandet, kan man börja fundera på, varför just jag har fått detta besvär med kosten och motionerandet. Det är då när man upplever det besvärligt och tungt när vädret inte alltid är från den bästa sidan. Och när maten till en viss grad blir enformig smaklös ifall man blir enformig i sin matlagningkonst. För det kan komma dagar, då man har för lite ingredienser i sitt skåp och man tänker, nåjaa jag struntar i dieten, får ta näst bästa maten och så gör man det. Och det i ett sådant tillstånd som man blir ledsen, då man ser att detdär borde jag ju inte ha ätit. Bara kanske en smakbit av det. Då känner man sig verkligen ledsen. Måste jag nu fara på en motionsrunda för att återställa tex. sockervärdet som steg för högt av fel sorts mat.
När man är ute och går och motionerar för hälsans skull kan detta kännas väldigt bra, men om man sen blir ifrågasatt, och nån säger, nää hör du, hur orkar du fara ut varje dag en rond? Hur hinner du egentligen? Då blir man också lite ledsen eftersom det är ju för hälsan man sätter motionskläderna på och går en runda.
För att hälsan skall behållas så är det helt nödvändigt att gå ute i friska luften. Bra med en cykeltur också, men inte under vintern, och i år har det inte funnits den möjligheten eftersom det varit halt hela vintern.
Processmänniska sätter tankar i gång också på motionsspåret. Och det kommer som jag har i rubriken för denna blogg, tankar som kommer och går.
Den första tanken efter gårdagens svacka med dieten, blev frågan till alla de männiksor med Metaboliska syndromet, borde fundera på är: vet ni och förstår ni, hur viktigt det är med egenvård?  För det andra, hur viktigt är det inte att hålla en hälsosam diet, när hälsan sviktar!
Tur var det att jag observerade och hade kontroll över mitt fusk med kosten, så det var bara att ställa sig ut på en motionsrond.
Nu funderar ni kanske vad fuskade jag med i min kost. Nu får i skratta gott efter det jag berättat. Jag tog en hel semla hembakt frönötsemla, och jag tål en halv semla. Jag hade just kommit in från en motionsrond och var jätte hungrig. Kokade en grönsaksoppa med blomkål och andra grönsaken men inga potatisar i soppan. Och så dendär semlan, som borde ha varit en halv och inte en hel.
Man måste verkligen vara sträng med det man stoppar i sig och det är det som är vitsen med att man håller diet. Då skall inte en annan komma och säga. Ta nu denhär bullen denna gång, det gör väl ingenting. Men det är just det som det gör. Det gör nog. När du vet att någon har en diet, sporra dessa människor i stället för att säga ta nu en kakbit för denna gång. Det går helt enkelt inte! Varje enskild människa måste själv ansvara för sin hälsa och se till att dieten och motionen balanserar sin ohälsa.

I går på seneftermiddagen var en vännina min räddning och kom på en långlänk och oj vad skönt det var att få prata och likaså berätta om hur man blir frustrerad på din diet och inte är det alla gånger så roligt att fara ut när det regnar och blåser svinkallt. Och efter motionsronden, var sockervädet helt normalt och jag fick j nya envisa funderingar kring dieten.
Så nu får jag konstatera än en gång processen är i gång!
Hoppas att jag får ett system, på dieten så jag inte blir storm hungrig! Och att motionerande inte blir en belastning.

Idag är det ingen belastning, med att fara ut och gå, men som jag skrev, det kommer svackor och dessa svackor måste man övervinna!

Ha en fin läs stund! Kram till er!

Tita

2 kommentarer:

  1. Säg vem som inte får sina "svackor" emellanåt och då får man börja från noll igen. Tur är väl att du kan motionera och har tid med det, det får du vara tacksam för och ingen annan har med det att göra! Var stolt för det du åstadkommer, jag är stolt att få ha en syster som du och från hjärtat glad att du finns. ”De enda människor som aldrig misslyckas är sådana som aldrig försöker” Ha en fin lördag! Kram <3

    SvaraRadera
  2. Tack tack,,,, det är viktig att göra så gott man kan..

    SvaraRadera