Bloggintresserade

7 jan. 2021

Jag skall klara av, jag skall vara uthållig;



Jag skall klara av, vara uthållig!
Den här meningen har dykt upp allt emellanåt i mina tankar. Jag har dock inte fått nerskrivet något på pappers eller på datorn.
Det är ett ganska svårt ämne på sätt och vis. Den första halva meningen, jag skall klara av, hör till personens personlighet, kanske envishet, man skall visa att man klarar av vissa prov, vissa saker i livet.
Det kan vara att man har alltid haft svårt i något ämne i skolan, men har tänkt sig att nu skall jag träna så jag klarar av detta ämne. Minns då jag började på 3:an. Jag hade gått de 2 första åren i Sverige, där man hade lekskola på 1-2 :an.
Alla i Finland kunde läsa flytande när man uppmanade eleverna att läsa. Då jag skulle läsa så kunde jag inte. Jag hackade och stavade och staplade, med läsningen. Likaså matte var helt på en annan nivå än i Finland. Jag skämdes. Inte kunde jag läsa och inte kunde jag räkna. Den tiden fanns det inga speciallärare, som idag. Jag fick själv träna upp mig och vara i alert.
Då fick jag börja träna. Jag tränade, både läsning och räkning, varje dag efter skolans slut. Min målsättning var att jag skall klara av detta och bli bättre än klasskamraterna. Efter diger träning, lärde jag mig själv att komma upp i kunskapen likasom mina finländska klasskamraterna. Det lyckades. Och med envisheten lärde jag mig en bra studieteknik, som de aldrig lärde, eleverna på den tiden.
I och med min målsättning att jag skall klara av, lärde jag mig uthållighet, och en konst att skapa lästekniken hur jag klarar av att komma vidare från den situation jag befann mig, då på tredje klassen.
Fortsättningsvis, i alla studier jag gjort under årens lopp, så har jag skrivit och ritat, i anteckningarna och i böckerna vad som är viktigt att lära sig. Så det är svårt att låna böckerna jag haft under årens lopp, eftersom den är full av skriverier med olika färgers pennor. Jag läste aldrig böckerna två gånger, läste en gång ordentligt, med massor med anteckningar, och sen följande gång läste jag enbart det jag skrivit i boken, eller i anteckningshäftet. Det blev min teknik att studera!
Det blev min motionsteknik också för att sköta hälsan och öka konditionen.
Jag skall klara av, jag skall vara uthållig.
Dessa två korta meningar hör till min djupt inrotade personlighet.
Allt gott till det nya året!
Tita
(År 2020. Motionsresultat. Min målsättning har varit 5 km varje dag. Det blev i medeltal ~6,5 km? Cyklandet hade jag ingen målsättning på, det blev ett bonus under året.)





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar